Які п’ять проблемних питань постали перед місцевим самоврядуванням Кіровоградщини?

  • 1 груд. 2017 13:20
  • 2648
    • Новина Які п’ять проблемних питань постали перед місцевим самоврядуванням Кіровоградщини? Ранкове місто. Кропивницький
    П’ять проблемних питань щодо врахування інтересів місцевого самоврядування  Кіровоградської області у проекті Державного бюджету на 2018 рік
     
    Консультант з бюджетних питань  Офісу Реформ Кіровоградського регіонального відділення Асоціації міст України Анатолій Абрамов системно проаналізував проект Державного бюджету України на 2018 рік та виокремив перелік значних проблем, загроз та можливі шляхи їхнього вирішення для місцевого самоврядування нашої області.
     
    Проблема 1.
    Недостатність коштів додаткової дотації з держбюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
    Доведений обсяг цієї дотації для місцевих бюджетів області (обласного, районних та бюджетів об’єднаних територіальних громад) на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти є значно меншим порівняно з розрахунковою мінімальною потребою на утримання таких закладів. Йдеться про недофінансування на 38%, або на 346 млн. грн.
    Розрахункова потреба в коштах на утримання закладів освіти (поточні видатки на утримання загальноосвітніх та професійно—технічних навчальних закладів, крім оплати праці педагогічних працівників) та охорони здоров’я (видатки на оплату енергоносіїв і комунальних послуг) на 2018 рік обрахована, виходячи з планових видатків 2017 року (790,9 млн. грн.) з урахуванням коефіцієнтів росту у 2018 році мінімальної заробітної плати та споживчих цін.
     
    Загроза: Недостатність фінансового забезпечення переданих з державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я призводить до додаткового навантаження на місцеві бюджети та погіршення фінансового забезпечення зазначених установ.
     
    Пропозиції: Під час доопрацювання проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (далі — Закону) збільшити для Кіровоградської області обсяг додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.
     
    Проблема 2.
    Недостатність коштів медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, у тому числі цільових видатків на лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу та цукровий і нецукровий діабет.
    Доведений обсяг медичної субвенції з держбюджету на 2018 рік для місцевих бюджетів Кіровоградської області складає 94% від запланованого в місцевих бюджетах на 2017 рік обсягу поточних видатків на охорону здоров’я (без первинної медичної допомоги) та 71% від мінімальної потреби у зазначених видатках на 2018 рік. 
    Розрахункова недостатність у коштах медичної субвенції на 2018 рік складає 512,8 млн. грн., що на 40% перевищує доведений обсяг субвенції,
     
    Загроза: Внаслідок недостатності коштів медичної субвенції з держбюджету для забезпечення повноважень в галузі охорони здоров’я щороку на зазначену мету спрямовуються власні ресурси місцевих бюджетів області в обсягах, що перевищують обсяги медичної субвенції понад 20% (зокрема, у 2017 році — 272 млн.грн.). В умовах доведених показників медичної субвенції на 2018 рік фінансове забезпечення видатків на галузь погіршується, понад обсяги медичної субвенції необхідно спрямовувати вже близько 40% додаткових коштів.
     
    Пропозиції: Під час доопрацювання проекту Закону збільшити обсяг медичної субвенції для місцевих бюджетів, у тому числі у складі цільових видатків на лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу та на лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет для обласного бюджету Кіровоградської області передбачити кошти — відповідно 73,6 млн.грн. та 50,1 млн.грн. 
     
    Проблема 3. Відсутність фінансового забезпечення переданих з держбюджету обласним бюджетам видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах І— II рівнів акредитації державної власності. 
    Попередні розрахунки дохідної частини обласного бюджету на 2018 рік свідчать, що без реальних джерел фінансування залишаються видатки на підготовку фахівців у вищих навчальних закладах І— ІІ рівнів акредитації, які передаються на фінансування з місцевих бюджетів (додаток 10 до проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2018 рік»). У 2017 році на утримання  10 таких закладів Кіровоградської області у державному бюджеті передбачалось 94,5 млн. грн. державних коштів, на 2018 рік мінімальна розрахункова потреба складає близько 110 млн. грн. (це майже шоста частина власних доходів обласного бюджету). В обласному бюджеті відсутні можливості виділення таких коштів. 
     
    Пропозиції: Під час доопрацювання проекту Закону залишити в держбюджеті фінансування видатків на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах І— II рівнів акредитації державної власності.
     
     
    Проблема 4. Відсутність фінансового забезпечення переданих з державного бюджету на фінансування за рахунок коштів місцевих бюджетів видатків на надання пільг окремим категоріям громадян на оплату житлово—комунальних послуг.
    Проектом змін до Бюджетного кодексу (підпункт б пункту 4 статті 89, пункт 3 статті 102) з переліку видатків, що здійснюються за кошти державних програм соціального захисту, вилучені видатки на надання пільг окремим категоріям громадян на житлово—комунальні послуги. Зазначені видатки передбачається здійснювати з місцевих бюджетів, без передачі відповідних фінансових ресурсів з держбюджету. У 2018 році видатки на надання пільг на житлово—комунальні послуги прогнозуються на рівні 216 млн. грн. (у 2016 році вони складали 187 млн. грн., у 2017 році очікується близько 200 млн. грн.).
     
    Загроза: Держава передає органам місцевого самоврядування право повноваження на здійснення видатків без відповідної передачі фінансових ресурсів, що не відповідає положенням пункту 1 статті 85 Бюджетного кодексу України.
    Пропозиції: Враховуючи, що всі пільги на житлово—комунальні послуги передбачені законами України і носять загальнодержавний характер, під час доопрацювання проекту Закону залишити  фінансування пільг за рахунок коштів державного бюджету, не ставлячи у залежність можливість їх виплат від фінансової забезпеченості тих чи інших місцевих бюджетів.
     
    Проблема 5.
    Недостатність коштів, передбачених у проекті держбюджету на 2018 рік, на забезпечення життєдіяльності Державного підприємства «Дирекція Криворізького гірничо— збагачувального комбінату окислених руд». 
    Проектом Закону по головному розпоряднику коштів — Міністерству економічного розвитку і торгівлі передбачені видатки за бюджетною програмою КПКВК 1201480 «Забезпечення життєдіяльності Криворізького гірничо— збагачувального комбінату окислених руд» у сумі 23,85 млн. грн. (на рівні 2016 та 2017 років), що складає 22,4% від розрахованої підприємством потреби у коштах.
    Комбінат є єдиним промисловим підприємством на території Долинського району і єдиним виробником та постачальником питної води для населення, організацій та установ району. З діяльністю КГЗКОРу за рахунок сплати податків пов’язане фінансування багатьох місцевих організацій і служб, забезпечення населення робочими місцями і розвитку міста Долинської у майбутньому.
     
    Загроза: Постійне недофінансування з державного бюджету видатків на забезпечення життєдіяльності КГЗКОРу, зволікання з його добудовою призвели до кризового стану підприємства. З кожним роком зростають збитки, комбінат не має можливості утримувати в належному стані як об’єкти незавершеного будівництва, так і введені в експлуатацію. Відсутність нагляду за об’єктами незавершеного будівництва та невиконання робіт з обслуговування даних об’єктів загрожує затопленням населених пунктів, що розташовані по балці Криничуватська (п’ять населених пунктів). Їх технічний стан дедалі погіршується, поступово відбувається пошкодження та руйнація конструкцій будівель. 
     
    Збільшити передбачені у проекті Закону видатки за бюджетною програмою КПКВК 1201480 «Забезпечення життєдіяльності Криворізького гірничо— збагачувального комбінату окислених руд» з 23,85 млн.грн. до економічно обґрунтованої потреби у сумі 106,5 млн.грн.
    При прийнятті Державного бюджету на 2018 рік необхідно також врахувати такі пропозиції:
    • не допустити передачу на фінансування з місцевих бюджетів оплату пільгових категорій населення за спожиті житлово— комунальні послуги, що виникли в попередніх бюджетних періодах та обліковуються в органах Казначейства на початок 2018 року за рахунок коштів місцевих бюджетів;
    • забезпечити повне списання заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2009— 2014 роках;
    • передбачити субвенцію на розвиток інфраструктури ОТГ на наступний бюджетний період в обсязі не меншому, ніж у 2017 році у розрахунку на одного сільського жителя об’єднаних територіальних громад;
    • зберегти існуючий мотиваційний механізм горизонтального вирівнювання, не допустивши зміни відсотку вилучення реверсної дотації з 50% до 80%;
    • передбачити прямі міжбюджетні відносини з усіма об’єднаними територіальними громадами, в яких відбулися перші вибори у 2017 році.
     
    Валентина Остапчук
    (за інформацією Офісу Реформ Кіровоградського регіонального відділення Асоціації міст України)
     
    Нагадаємо: Як в Україні відбувається монетизація субсидій?
                         На Кіровоградщині колишній керівник лісгоспу вирубував лісозахисну полосу