Збірка віршів В. Кондратенко-Процун «Дід Жахай із синіми крильми»
Цінна знахідка для всіх
Обговорюємо твори, висунуті на Літературну премію імені Арсенія Тарковського
Номінація ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ ДІТЕЙ
Відгук на збірку віршів ВАЛЕНТИНИ КОНДРАТЕНКО-ПРОЦУН «Дід Жахай із синіми крильми»
Беручи до рук дитячу книжку члена Національної спілки письменників України Валентини Фоківни Кондратенко-Процун «Дід Жахай із синіми крильми» мене, як вчителя початкових класів із 30-річним досвідом роботи, привернула перш за все цікава назва, яка заставляє маленького читача замислитися і дізнатися: хто такий Дід Жахай, кого він і чим жахає, чому із крильми, чому саме синіми тощо?
Далі уважно розглядаю ілюстрацію художника, і цей летючий дід чомусь зовсім не викликає остраху. Книга легка, викликає приємні тактильні відчуття, тому сміливо відкриваю і розпочинаю читати. Шрифт великий, зрозумілий для дітей молодшого шкільного віку, що дуже важливо. Перечитавши декілька дитячих віршів, розумію, наскільки це цінна знахідка для вчителя при роботі на уроці з дітьми. Вірші читаються легко, бо вдало підібрані рими, коротенькі за обсягом, зрозумілі, викликають позитивні емоції, усмішку.
Сюжети для читання різноманітні – дитячі колискові, відносини між тваринами, звірами, птахами, дітьми, взаємини з близькими дорослими. У кожен свій твір авторка вклала невичерпну любов та ніжність до своїх героїв. Вона називає їх пестливими іменами: коза Зіронька, Борулька; киця Ася, Горпина; кіт Васько, Бровко, Димок; курочка Кудахка; волик Толик і т.п. Вона не жаліє зменшувально-пестливих суфіксів при утворенні слів: песик, ворітця, мордочка, колінця, носик, жабка, цвіркунець, суконька, солдатики, жабка, молочко, манюня…
Книга розвиває мовлення дитини, робить його образним, красивим, бо автор широко використовує порівняння, фразеологічні звороти: дитятко-перепелятко, козачатко; ротик-хоботочок; волохатий іній мружить очки сині; фата-хмаринка; грудочка-пташа; вузлик діточок; сируваті свіжі дрова у грубці огризаються й шкварчать….
Широке поле для словникової роботи над архаїзмами, застарілими словами, які ми забуваємо, але які варті нашої уваги, аби відновити та відродити справжню українську мову. Наприклад: На кабичці можна борщ варити з літа й сонця; грузька дорога; крильця мов патички; хуга мете; коза сіно точить; стоїть на чатах; вздріла; сумирний волик; оттави; вирлоокий, саф’янові чоботи; а що таке хмарка Гіпсофіла? А як цікаво сказано: Відкоркувало небо пляшку з напоєм «ДОЩ»? Ці слова мене найбільше приємно вразили!!! Використані архаїзми показують нам високоосвічену, талановиту авторку, яка ненав’язливо змушує читача до пошуку, дослідження, що розвиває його мозкову діяльність.
Є у авторки і колискові пісні, вони ніжні, пестливі, наповнені своєрідною ласкою, незвичні, спрямовані на укріплення української родини, несуть у собі величезну виховну функцію – народження любові до України. Тут треба: сина колисати, щоб прославивсь на весь світ наш козацький добрий рід, або: Буде славитись родина і радіти Україна. Ці колискові пісеньки характеризуються яскравістю звуків, що сприяють розвитку ще й фонематичного слуху дитини.
Діти з цікавістю слухають і легко запам’ятовують коротенькі дитячі вірші, люблять, коли їм читають казки. Читаючи легкі, цікаві, з доступним дітям гумором вірші Валентини Фоківни, у дітей розвиватиметься інтелект, пам’ять, увага, уява; вони вчитимуться думати, аналізувати, засвоювати та використовувати досвід, зіставляти, робити висновки. І ще – читаючи книгу «Дід Жахай із синіми крильми», дитина мимоволі відчуває бажання творчості, бо сама книга вміщує розмальовки, які так полюбляють діти молодшого віку. Авторка чудово знає психологічні та вікові особливості дітей, бо у самої є онуки, тому передбачила і цей, на мою думку, дуже важливий аспект, своєрідну фішку цієї книги. І лише останній твір збірки відкриває читачам таємницю про Діда Жахая. Це автобіографічна оповідка, у якій вона розповідає про цей образ дідуся з торбою, яким лякали дітей у її багатодітній родині.
Отже, пізнавальний, розвивальний та виховний потенціал збірки «Дід Жахай із синіми крильми» великий. Тут є увесь спектр для широкого використання її у педагогічній діяльності вчителів, особливо Нової української школи. Сьогодні вчителі на своїх уроках використовують сучасні педагогічні технології, однією з яких є «Щоденні 5», вона спрямована на формування і розвиток навичок читання та письма у молодших школярів. Включає п’ять основних видів діяльності: читання для себе, читання разом з другом, письмо для себе, робота зі словами, слухання. Тож, я рекомендую вчителям початкових класів використовувати доступні і зрозумілі дитині тексти Валентини Кондратенко-Процун, бо її вірші такі насичені, виражальні, цікаві та позитивні! Тут таке велике поле діяльності для вчителя і дітей! До кожного з них можна підібрати будь-які завдання, наприклад:
1. Назви героїв твору. 2. Опиши характер головного героя. 3. Підкресли риси характеру, притаманні головному герою. 4. Де відбуваються події твору? Намалюй. 5. Прочитай другу частину твору, яка тобі сподобалась. 6. Випиши слова, які незрозумілі. 7. Створи асоціативний кущ до слова… 8. Прочитай слова. Зверни увагу на наголос. Що вони означають? 9. Добери антоніми до слів… 10. Випиши з тексту слова, споріднені до поданих. Визнач спільну частину. 11. Запиши своє бачення закінчення твору. 12. Запиши текст (5–6 речень), який буде порадою головному герою. 13. Напиши текст (5–6 речень), який є продовженням думки.
Хочу привернути увагу педагогів і батьків до питання ефективної взаємодії з дитиною, одним із засобів якої виступає дитяча книга. Не втрачайте можливості бути ближче до вашої дитини. І нехай вам у цьому допоможе цікава дитяча книжка В.Кондратенко-Процун «Дід Жахай із синіми крильми».
Ольга Голованова,
вчитель початкових класів
КЗ «Злинський ліцей»
Маловисківської районної ради.