Асоціація міст України не задоволена новою редакцією Закону «Про місцеве самоврядування»

  • 8 жовт. 2020 13:30
  • 930
    • Новина Асоціація міст України не задоволена новою редакцією Закону «Про місцеве самоврядування» Ранкове місто. Кропивницький
     
    Нова редакція Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» без позиції органів місцевого самоврядування та їхніх асоціацій.
     
    Асоціація міст України наголошує: нова редакція Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» є вкрай конфронтаційною та недоопрацьованою. 
     
    Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан взяв участь у засідані комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, на якому Міністерство розвитку громад та територій України презентувало зокрема, проєкт нової редакцій закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Під час виступу було озвучено основні зауваження до нової редакції Закону «Про місцеве самоврядування в Україні»: 
     
    Відсутність часу для належного розгляду законопроєкту.
     
    До початку роботи новообраних місцевих рад та голів залишилося близько 1,5 місяці, а до початку повноцінного функціонування новообраних місцевих рад та голів залишилося три місяці. Для прийняття такого законопроєкту є обов'язковим 2 читання у парламенті. Розроблення та обговорення законопроєкту здійснювалося без належного урахування позиції органів місцевого самоврядування та їхніх асоціацій.
     
    Невиправданість суттєвих концептуальних та організаційно-правових змін у поєднанні із укрупненням територіальних громад.
     
    Законопроєкт ставить на меті докорінно переглянути майже всі питання діяльності місцевого самоврядування. Більшість із таких змін є суперечливими, редакційно недосконалими та не підтримується місцевим самоврядуванням. Зауважуємо, що час, обраний для внесення таких змін (під час виборчої кампанії), є невдалим. Окрім цього такі зміни недоцільні до внесення змін до Конституції. 
     
    Варто враховувати, що велика кількість новацій:
    – значно ускладнить і без того складний перехідний період впровадження нових територіальних громад (отримання великої кількості нових повноважень, фінансових ресурсів, перебудова системи управління, набір нового персоналу);
    – утворить велику кількість правових колізій при перерозподілі повноважень, оскільки не передбачає належної кількості змін до інших законів.
     
    Можливість ради перебирання на себе виконавчих повноважень всупереч ідеї обов'язкового розподілу публічної влади на представницьку та виконавчу (ч. 6 ст. 34).
    Законопроєкт містить пряму норму, що сільська, селищна, міська рада самостійно приймає рішення про розмежування повноважень між собою та виконавчими органами. На сьогодні таке розмежування здійснено законом. Це призведе до систематичного або ситуативного прямого втручання ради у вирішення питань головою та виконавчими органами і розбалансування місцевого самоврядування.
     
    Пониження статусу сільських, селищних, міських голів.
    Всупереч ч. 2 ст. 141 Конституції України закладається нова модель, за якої сільський, селищний, міський голова не очолює виконавчий орган ради, а лише здійснює окремі управлінські дії щодо інших виконавчих органів. Допускається факультативна можливість утворення виконавчого комітету без реальних виконавчих повноважень та без прав юридичної особи.
    Дострокове припинення повноважень голови відповідною радою (ч. 5-8 ст. 26) більше не потребуватиме встановлення фактів: порушення Конституції або законів, прав і свобод громадян або не здійснення ним повноважень. Достатньо буде лише 2/3 голосів депутатів, які голосуватимуть за недовіру голові. Це грубо порушує представницький мандат голови, який він отримує на прямих виборах.
     
    Безвідповідальність сільських, селищних, міських рад.
    Законопроєкт передбачає лише одну підставу для дострокового припинення повноважень рад – у випадку висловлення радою недовіри голові. Запропонована модель є неприйнятною, оскільки повноваження голови припиняються відразу після прийняття рішення радою, а розпуск самої ради є лише правом Верховної Ради. Тобто така рада може працювати до закінчення свого строку повноважень.
     
    Не передбачено порядку дострокового припинення повноважень ради, якщо вона грубо порушує Конституцію, закони або нездатна приймати рішення.