Чи є майбутнє в українського автопрому?

  • 28 лист. 2017 09:08
  • 2308
    • Новина Чи є майбутнє в українського автопрому? Ранкове місто. Кропивницький
     
    Поки влада думає, як вирішити проблему із любителями «євроблях», вітчизняний автопром нарощує виробництво. Цього року з українських конвеєрів зійшло майже на 80% більше автівок, ніж минулого. Більше того, до України прийшли нові інвестори – концерни-гіганти, які створюють комплектуючі до найвідоміших автомобільних марок світу BMW, Porshe, Audi тощо. Які авто виробляють в Україні і які перспективи галузі, розібралися експерти Центру громадського моніторингу та контролю.
     
    Українські автогіганти
    Найпомітнішими гравцями автомобільної промисловості фахівці називають корпорації «УкрАВТО» (Запорізький автомобілебудівний завод), «Єврокар», «АвтоКрАЗ», «Богдан», та «Еталон» (Чернігівський і Бориспільський автобусні заводи).
    Запорізький автомобілебудівний завод відомий українцям моделями ЗАЗ Forza, Vida, Lanos і Sens. Модель Lanos випускають ще з 1998 року, а от ЗАЗ Vida почали виробляти у 2012 році: авто копіює перше покоління Chevrolet Aveo. Цього року запорізький завод також отримав замовлення на виготовлення електрофургонів (ZAZ VIDA Cargo EV) для «Нової пошти».
    Другий за обсягом виробник легкових автомобілів в Україні – ПрАТ «Єврокар». За 16 років існування в галузі «Єврокар» випустив близько 37 різних моделей авто німецького концерну Volkswagen AG (марки Volkswagen, Audi, SEAT і Škoda). Сьогодні на заводі поблизу Ужгорода збирають цілу низку моделей чеської Škoda: Octavia, Fabia, Superb, Rapid, а також позашляховики Kodiaq та Karoq. Як зазначають у компанії, їхньою стратегічною метою є глибока інтеграція в європейську автомобільну промисловість.
     
    Виробництвом автобусів займаються кілька підприємств: корпорація «Еталон», «УкрАВТО», «Богдан», «Черкаський автобус», а також «Львівський автобусний завод» і «Завод Часівоярські автобуси». За підсумками 2016 року лідерами продажів стали «Черкаський автобус», «Завод Часівоярські автобуси» і «Богдан». В основному заводи постачають продукцію на внутрішній ринок, а також до країн СНД.
     
    Корпорація «Богдан», крім автобусів, виробляє також спецтехніку (швидкі допомоги, вантажівки марки Hyundai HD, броньовані військові автомобілі тощо). Зокрема, цього року «Богдан» повинен виготовити 100 нових санітарних автомобілів для потреб АТО. 
    Вантажні та спецавтомобілі для військових виготовляє також підприємство «АвтоКраз». Водночас на кременчуцькому заводі збирають легкові автомобілі – китайські  Geely та корейські SsangYong. 
    Загалом, за даними асоціації «Укравтопром», у жовтні українські заводи виготовили 944 автотранспортні засоби: 61 автобус, 835 легкових авто і 48 вантажівок («АвтоКрАЗ» не надав дані). Це на 90% більше, ніж торік, однак відкорковувати шампанське зарано, кажуть експерти. 
    За словами директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, автозавод може бути рентабельним, якщо продає не менше 150-200 тисяч автомобілів на рік. А українським заводам ще до цього далеко. 
     
     
    BMW з українською душею
    Найвідоміші світові бренди не лише випускають свої автомобілі в Україні, а й виготовляють  комплектуючі до них. Останніми роками на Заході України відкрилося одразу кілька нових заводів, три з них – на Львівщині. Як зазначають експерти, не в останню чергу це відбулося завдяки зближенню нашої держави з ЄС та ухваленню Угоди про Асоціацію.
    У 2016 році японська компанія «Fujikura» відкрила у Львівській області завод із виробництва електричного устаткування для автомобілів, зокрема марки Volkswagen. Це був один із найбільших інвестиційних проектів області (близько 75 млн доларів). Тоді ж у Яворівському районі було відкрито нове підприємство із виготовлення шкіряних сидінь для автомобілів Audi та ВМW (ТзОВ «Бадер Україна»). А цього літа у Бродах Президент України урочисто відкрив третій виробничий підрозділ французької компанії Nexans, що спеціалізується на кабельних мережах для концерну BMW.
     
    «Французька компанія Nexans ухвалила рішення інвестувати в Україну, щоб постачати продукцію, яка тут виробляється, німецькому концерну BMW, але виробляти будуть українські працівники. Це є прямий результат надзвичайно важливого документа – Угоди про асоціацію з Європейським Союзом, яка відкриває для українських виробників у рамках поглибленої та всеохоплюючої зони вільної торгівлі доступ до європейських ринків», – зазначив на відкритті Петро Порошенко.
     
    У 2016 році ще один завод із виготовлення кабельних мереж для авто з’явився в Коломиї Івано-Франківської області. Уже третє в Україні підприємство німецького концерну Leoni AG виготовляє комплектуючі для таких елітних марок авто, як Audi, Volkswagen, General Motors, Porsche і Lamborghini. 
     
    За словами фахівців, відкриття цих підприємств забезпечило робочі місця для кількох тисяч людей. Експерти пояснюють, західний регіон цікавий іноземних інвесторам через свою близькість до Європи, наявні кадрові ресурси та політику місцевих чиновників, які сприяють в отриманні дозвільних документів. 
     
     
    Втім, українські автовиробники наголошують, що поява іноземних виробників не повинна замінити розвиток власного автопрому, а тому сподіваються на державну підтримку. 
    «Усі країни Європи, особливо східноєвропейські держави, в своєму законодавстві мають цілий арсенал інструментів держпідтримки промисловості, залучення і захисту інвестицій, який дозволяє істотно знизити витрати на створення нових потужностей, і головне, здешевити вироблену продукцію до 10-12% в порівнянні з українською продукцією. А з урахуванням вартості кредитних ресурсів це всі 20%», – зауважує віце-президент «УкрАвто» Олег Папашев.
     
    Власне, у вересні цього року міністр економічного розвитку і торгівлі Степан Кубів повідомив, що відомство розробить п’ятирічну стратегію розвитку  автомобілебудування. За його словами, вона передбачатиме розвиток українського автопрому зі створенням робочих місць також у суміжних сферах промисловості, але головне її завдання: максимальна локалізація виробництва автомобілів в Україні. Якщо це вдасться, український автопром матиме успішне майбутнє. 
     
    Центр громадського моніторингу та контролю 
     
    Образование без дискриминации. В Украине растет количество инклюзивных школ