Чи є у Кропивницькому альтернативна школа?
Новий тренд в освіті: альтернативна школа
В Україні все частіше з’являється потреба альтернативної освіти. Це школи, де окрім знань дитині дають найголовніше: навчання не заради оцінок, а заради успіху в житті. Чи є такі школи у Кропивницькому та як у них проводиться навчання?
Із 2019 року у Кропивницькому на базі центру освіти та розвитку для дітей «Мозаїка» створена приватна альтернативна школа. Вона пропонує відійти від стандартних підходів у навчанні. Тут діти отримують знання, необхідні для складання ЗНО, та мають простір для творчого розвитку.
Навчаємось, щоб бути впевненими та успішними людьми
Вікторію Поляновську, керівницю центру освіти й розвитку «Мозаїка», вже багато років цікавила тема альтернативної освіти.
— Я навчалася в звичайній школі. Багато чого в ній було хорошого, але все ж таки було відчуття, що це така дуже важка, не завжди дієва система, яка якщо й досягає результату — то дуже важкими для студента засобами. Ти все ж таки вивчаєш щось, але без мотивації та цікавості, втрачаючи дуже багато часу й частенько самооцінку. У нас викладачі ще з радянської системи звикли мотивувати учнів оцінками. І це нав’язується нам як істина, що це є критерієм успішності: бути таким, яким ти задовольняєш вчителя. Отримав гарну оцінку — хороший для вчителя. Але ж суть навчання не в цьому. Ми навчаємося для того, щоб стати впевненими в собі, успішними людьми й досягати своєї мети, — розповідає пані Вікторія.
Метою школи є забезпечення дітей тими ж знаннями, що і в звичайних навчальних закладах. При цьому сам процес і ті засоби, якими це досягається, — різняться.
— Можна застосовувати метод батога та пряника, а можна згадати, що ми теж колись були дітьми. Завжди радо йшли назустріч, коли з нами старші спілкувалися, як із людьми, які, взагалі-то, мають право розуміти, що входить у навчальний процес. Ми залучаємо кваліфікованих викладачів із досвідом та нестандартним підходом. Діти беруть участь у проведенні дослідів, організації презентацій та різноманітних наукових проектів, — повідомляє керівниця школи.
Зміни займають час, а діти потребують навчання зараз
Вікторія також додає, що викладачі намагаються подати знання дітям так, щоб вони їх справді запам’ятали та полюбила предмети. Адже дуже часто трапляється так, що доросла людина все життя ненавидить математику, наприклад, чи інший предмет. І часто причиною цього є те, що їй просто не пощастило з гарним викладачем.
— Мені дуже подобається освітня реформа та нова українська школа. Наша освіта потрохи, але йде до змін. Але ці зміни займають час, а наші діти потребують навчання зараз. У великому класі не завжди легко приділити кожному учневі достатньо уваги. Тому батьки шукають щось інакше для своїх дітей, бо вони ЗАРАЗ діти, їм зараз потрібна школа, а не тоді, коли процес реформ адаптується і дійде до того, що хочеться. Так і з’являються альтернативні та приватні школи, – констатує Вікторія.Однією з переваг таких шкіл є маленькі класи із залученням тьюторів як асистентів учня та помічників у світі знань.
— Ми організовуємо школу з невеличкими класами до 8 дітей, з гарними вчителями, які близькі нам по духу, і можуть працювати інакше з дітьми. Це виходить і більш якісно. Адже у групі з 8 дітей у кожного є можливість висловитися, поставити питання. У викладача є можливість справді контролювати прогрес кожної дитини. У меншій групі досягається за менший строк більш якісний результат, бо є можливість вчасно діагностувати проблему, вирішити її й рухатися далі. А тьютор допомагає дитині створювати власний освітній простір, адаптуватися до шкільного процесу і знайти своє місце в ньому. Це те, що вирізняє альтернативну освіту від загально відомих варіантів, – повідомляє Вікторія Поляновська.
В альтернативній школі «Мозаїка» розповідають, що їхня система освіти забезпечує такі умови, щоб дітям повернути цікавість до знань.
— Наші діти так само отримають атестат, так само отримують оцінки в табелі, так само зможуть навчатися у вищих навчальних закладах. Єдине, що сам процес організації навчання інакший, –зазначає наша співрозмовниця. — У нас посилене вивчення англійської мови. Це те, що відрізняє нашу школу саме серед альтернативних шкіл. Їх може бути багато, але в кожного своя фішка. Десь це мови, десь це математична спеціалізація, десь природничий напрям. У нас посилена мовна підготовка, тобто поглиблене вивчення англійської. Можна також на вибір вивчати як другу іноземну — німецьку або польську та за бажанням батьків можемо додати курс російської мови.
Навчання не заради оцінок
У своїй роботі школа «Мозаїка» використовує електронні щоденники. Так батьки та діти зможуть відслідковувати навчальний процес.
— Ми також використовуємо дещо іншу систему оцінювання. Вона враховує кілька компонентів. Це не лише відповідність еталону, що на 12 потрібно навчатися так, а на 2 ось так. А й те, скільки праці дитина вклала саме в це досягнення. Наскільки це досягнення важливе саме для цієї дитини. Бо дитина може розповісти вірш і нібито гірше еталону, але це вперше дитині вдалося вивчити такий вірш, тому система оцінювання має враховувати важливість для цієї дитини цього досягнення, –мовить пані Вікторія.
У альтернативній школі «Мозаїка» бали потрібні для оцінювання тих знань, які вже набуті дітьми, але вони не на першому плані.
— Мета будь-якої школи — підготувати дитину до успішного дорослого життя. Нам важливо, щоб людина стала повноцінним членом суспільства, платила податки, реалізовувала себе, відчувала себе щасливою та впевненою, і щоб в неї не було проблем, які можуть заважати їй самій. Школа — це все ж таки підготовка, а оцінки — це не головне в житті, — зазначає Вікторія на завершення розмови.
Кропивницькі матусі про альтернативну освіту
Ольга Гріднєва: Сину подобається. Після переходу до альтернативної школи у нього з›явився час на те, щоб спати. А ще стало вистачати часу на відвідування секцій, читання книжок для задоволення та щоб вивчати ще одну іноземну мову. Це все замість виконання домашніх завдань о першій ночі.
Альтернативна школа дозволяє планувати свій навчальний час комфортно та індивідуально. Окремим великим досягненням стала самостійність моєї дитини. Син став чітко розуміти, що йому треба планувати свій час і контролювати обсяг роботи на семестр.
Рішення долучитись до створення альтернативної школи було багато в чому обумовлене зневагою вчителів до учнів. На жаль, більшість вчителів не бачили в учні людину, не були дійсно відкриті до діалогу. Наша альтернативна школа побудована на інших принципах. Тут немає нікого, хто апріорі прав. Але є місце діалогу та співпраці.
Наталя Броншпіц: Сказати остаточно, чи подобається нам ця школа, чи ні, я не можу... Я думаю, для таких висновків має пройти, як мінімум, навчальний рік. Вибір почати і спробувати робила усвідомлено. Я давно знаю Вікторію Олександрівну та її ставлення до роботи! Поважаю людей, які живуть своєю справою. Дуже приваблює індивідуальний підхід до кожної дитини та мала чисельність в класі!
Влітку моя дитина відвідувала тестові уроки/знайомство з вчителями. У підсумку вона залишилася дуже задоволена. Так що в передчутті чекаємо першого вересня. Дуже сподіваюся, що розчарування у виборі школи нас мине.
Аліна Кулик