Як влаштована співпраця системи безоплатної правової допомоги з адвокатами
Вітаємо спільноту адвокатів, які співпрацюють з системою безоплатної правової допомоги, з професійним святом — Днем адвокатури!
А для наших клієнтів (у тому числі потенційних) розповідаємо, як влаштована співпраця системи БПД з адвокатами.
З якими адвокатами співпрацює система БПД?
Система БПД не має штатних адвокатів — співпраця будується на контракті (для постійної співпраці) або за договором (для тимчасової).
Щоб мати можливість надавати послуги клієнтам системи БПД адвокати, які бажають співпрацювати з системою БПД, мають пройти спеціальний конкурсний відбір. Тих, що успішно його пройшли, вносять до Реєстру адвокатів, що співпрацюють з системою надання безоплатної правової допомоги. Станом на зараз цей реєстр налічує 8664 адвокатів.
Як відбувається призначення адвокатів клієнтам?
Клієнт/ка звертається до бюро правової допомоги, юристи вивчають питання звернення. Якщо у справі потрібна участь адвоката, спочатку перевіряється право клієнта/ки на отримання безоплатної вторинної правової допомоги, яка включає, зокрема, послуги адвоката. І якщо клієнт/ка має право на цю послугу (належить до категорії осіб, що відповідно до ст. 14 ЗУ «Про безоплатну правову допомогу» мають право на БВПД та може надати документи на підтвердження цього статусу) — призначається адвокат/ка.
Якщо людину затримала поліція, адвокат/ка, яий співпрацює з системою БПД, прибуває до клієнта упродовж двох годин з моменту інформування про затримання уповноваженими службовими особами, самим затриманим або його близькими родичами, членами сім’ї. Повідомлення про затримання приймаються цілодобово за номером 0 800 213 103. Людина може відмовитися від послуг адвоката, призначеного системою БПД, в його присутності та обрати іншого.
Про якість послуг
Адвокати, які співпрацюють з системою БПД, — фахівці своєї справи. Їхня фаховість перевіряється під час конкурсного відбору і під час кожної справи з надання послуг клієнтам системи БПД.
При наданні послуг клієнтам системи БПД вони мають дотримуватися Стандартів якості надання правової допомоги.
Якщо клієнти системи БПД незадоволені якістю наданих послуг — вони можуть поскаржитися на роботу адвоката. Тоді спеціальна комісія розгляне справу саме на дотримання Стандартів якості.
Трапляється, клієнти вважають, що їм надано неякісну послугу, оскільки вони не досягли бажаного результату (наприклад, програли у суді). Однак найчастіше адвокат зробив усе можливе і необхідне, однак є закони та рішення суду.
Стандарти якості надання БВПД для адвоката – це:
- алгоритм дій під час захисту, представництва інтересів клієнта та уніфікація його дій.
- додатковий інструмент при обґрунтуванні своєї позиції. Захист від необґрунтованих претензій, звинувачень у неякісній роботі.
Для клієнта стандарти якості – це гарантія якості правових послуг, які він отримає, незалежно від того, в якому регіоні України він по них звертається.
Чим адвокати, які співпрацюють із системою БПД, відрізняються від приватних (платних) адвокатів?
Найчастіше це ті самі люди.
Наприклад, Тарас звертається до системи БПД та потребує допомоги адвоката у вирішенні свого питання. Він ВПО, тож має право на вторинну правову допомогу від системи БПД. Йому призначають адвокатку Марію. Тарас отримує необхідну послугу, однак не платить за неї — вартість цієї послуги буде сплачена Марії з Держбюджету. У той час як подруга Тараса також потребує допомоги адвоката, однак вона не належить до категорії осіб, що мають право на вторинну правову допомогу від системи БПД. Вона звертається до Марії як до приватного адвоката і самостійно сплачує її послуги.
І бувають випадки, коли адвокати, які співпрацюють з системою БПД, працюють справді безоплатно, pro bono — для суспільного добра.
І наостанок
...Часом можна почути твердження, що спочатку послуги ніби безкоштовні, а потім за щось доводиться доплачувати.
Усі послуги, що надає система БПД та адвокати, призначені системою БПД, — безоплатні для клієнтів. Винагороду адвокатам сплачує держава. Однак інколи потрібно сплачувати судовий збір та/чи інші супутні витрати — і так, їх має сплачувати клієнт. Але вони стосуються не надання правової допомоги, а розгляду справи. І якщо клієнт не може собі дозволити їх сплатити, існують варіанти покриття цих необхідних платежів з інших джерел.
Тож не варто боятися чи зволікати із зверненням до системи БПД — телефонуйте просто зараз безкоштовно до нашого контакт-центру 0 800 213 103, у голосовому меню натискайте 3, розкажіть юристу на лінії про вашу правову проблему та отримайте відповідь, як її можна вирішити.