«Хвороба геніїв». Що потрібно знати про аутизм?

  • 4 квіт. 2019 20:05
  • 3151
    • Новина «Хвороба геніїв». Що потрібно знати про аутизм? Ранкове місто. Кропивницький
     
    Про проблему аутизму у світі заговорили відносно нещодавно. Трохи більше, ніж півстоліття тому, це захворювання було рідкістю. У ХХІ столітті виникла потреба в інформуванні населення про аутизм. Так, у 2017 році Генеральна Асамблея ООН прийняла резолюцію про встановлення Всесвітнього дня розповсюдження інформації про проблему аутизму, який відзначається щорічно другого квітня.
     
    Не вирок, лише діагноз
    Аутизм — це не вирок, це всього лише діагноз, своєчасне визначення якого в більшості випадків допомагає вчасно розпочати процеси реабілітації і адаптації.
     
    Аутизм (від латинського «autos» — «сам») — таке порушення розвитку, при якому відзначаються труднощі у формуванні соціальних контактів із зовнішнім світом і іншою людиною, і позначає цілий комплекс психічних і поведінкових розладів. Існує кілька версій виникнення цього порушення, але жодна з них повністю не доведена.
     
    Хлопчики хворіють частіше
    Частота поширення аутизму у світі коливається від 40 до 45 випадків на 10 тисяч новонароджених. Серед хлопчиків захворювання зустрічається в три-чотири рази частіше, ніж серед дівчаток.
    У такої дитини часто спостерігаються рухові стереотипи: вона може годинами розгойдуватися в колясці або в ліжечку, одноманітно розмахувати руками, тривалий час видавати одні й ті ж звуки.
     
    До розладів аутистичного спектру також належать загострені відчуття до звуків, запахів, смаку. Дитина, почувши музику, може закривати вуха руками, постійно нюхати предмети, може бути дуже прискіплива до їжі. У дітей з розладом аутистичного спектру (РАС) можуть проявлятися стереотипії (безцільні повторювання рухів). 
    У більш старшому віці аутичні діти здаються відчуженими, байдужими до навколишнього світу.
     
    Спеціалісти рідко спрямовують увагу на вивчення причин
    Практикуюча психологиня Світлана Медяник вже п’ять років працює з дітками із розладом аутистичного спектру. Вона зазначає, що в нашій країні РАС зустрічаються все частіше.
     
    — Причин аутистичних проявів існує чимало, і зрозуміти, чому у дитини з’явилися ці розлади, зазвичай досить складно, тому спеціалісти рідко спрямовують увагу на вивчення причин і просто починають діяти, використовуючи різні терапевтичні програми, — говорить Світлана Медяник.
     
    Психологиня також зазначає, що таким дітям важко ініціювати спілкування іншими, часто вони граються самі, у свої особисті ігри: вистроювання предметів у одну лінію, використання предметів не так, як загальноприйнято, і мало звертають увагу на інших або намагаються відокремитися від колективу. При встановленні контакту з такою дитиною вони часто не дивляться в очі. Також тілесні відчуття можуть бути із затримкою — дитина може не реагувати на тілесні пошкодження. Часто дітки з РАС погано фізично розвинуті або мають так званий тілесний панцир. 
     
    — Найдієвішою методикою у роботі з дітьми з РАС у нашій країні вважається АВА-терапія + РЕСS, рідше використовують ТЕАСH. В основі АВА-терапії лежить розуміння взаємозв’язку поведінки і середовища. TEACH — це програма, що дозволяє навчати дітей з аутизмом та дітей з особливими потребами. Система РЕСS дозволяє визначити поняття "комунікація", або "спілкування", у спосіб, доступний дитині з аутизмом. Також у роботі з РАС добре себе зарекомендували: холдінг-терапія, арт-терапія, музикотерапія, іпотерапія, дельфінотерапія. Найкращий результат у роботі з РАС — це коли спеціалісти (психолог, логопед, учителі з музики, фізкультури, соціальний робітник, учитель, асистент вчителя та батьки) співпрацюють, спілкуючись між собою про досягнення дитини, ставлячи разом цілі на розвиток дитини та досягаючи їх, - розповідає психологиня.
     
    Пані Світлана також наголошує, що особливо важливо вчасно почати допомагати дитині розуміти соціум та його правила, зрозуміти, що відчувають інші, чому саме так вони поводяться, навчити розуміти вербальні та невербальні прояви людської емоційності, пояснювати, як і чому поводяться люди в різних життєвих випадках.
     
    — Тому, якщо ви помітили у дитини якісь із перерахованих вище симптомів, не чекайте кращих часів, не гайте дорогоцінний час — звертайтеся до спеціалістів  і починайте комплексно працювати. Чим раніше — тим краще! І пам’ятайте: РАС — це НЕ діагноз на довічне відчуття ущербності і приречення бути вигнанцем суспільства. РАС — це особливість, з якою живуть, розвиваються і можуть досягати високих результатів у різних науках та професіях. Потрібно лише бажання, старанна праця спеціалістів і батьків, терпіння та любов до дитини. 
     
    Не супроводжується зниженням інтелекту
    Приблизно 60% дітей, хворих на аутизм, котрі своєчасно пройшли лікування у віці двох-чотирьох років, у подальшому змогли успішно опанувати програму загальноосвітньої школи та досить непогано адаптуватися в суспільстві. Відомо, що 10% аутичних дітей володіють видатними здібностями.
     
    Аутизм не завжди супроводжується зниженням інтелекту. Такі люди можуть бути обдарованими і проявляти успішність в окремих галузях: володіти абсолютним музичним слухом, відмінно грати в шахи, малювати, рахувати.
     
    У народі це захворювання іноді називають «хворобою геніїв». Доказом є той факт, що до 20% провідних програмістів Microsoft — аутисти. Навіть Ньютон мав труднощі у спілкуванні, хоча добре викладав свої думки на папері. Серед відомих аутистів — Ейнштейн, Вінсент Ван Гог, Леонардо да Вінчі, Гаррі Труман, Авраам Лінкольн, Вуді Аллен, Боб Ділан і багато інших відомих особистостей. 
     
    Аліна Кулик