Кропивничанам розповіли, як робити безпечні покупки на OLX
За даними дослідження CBR, частка тих, хто стикався з аферистами в Інтернеті, зменшилась із 27% до 20%. Поменшало і тих, хто відмовлявся від онлайн-покупки через страх бути ошуканим, а найпопулярнішим видом шахрайства стала невідправка оплаченого товару. При цьому, такі випадки спіткали меншу кількість покупців, ніж раніше. Більше про рівень безпеки онлайн-шопінгу — в річній аналітиці OLX.
За минулий рік 65% людей, які звернулися до Служби підтримки OLX зі скаргою на фішинг, не втратили гроші завдяки постійному інформуванню та навчанню на платформі, власній уважності, знанню правил та своєчасному зверненню до фахівців. У 2021 році цей показник був дещо нижчим — 61%. Крім того, в OLX зафіксували менше звернень про прохання передоплати: 4 874 тисячі заявок проти 6 000 у 2021 році.
Кількість зафіксованих випадків зі спробою обдурити продавця (тобто користувач надіслав товар, однак кошти не отримав) теж зменшилась: 162 випадки проти 200 у 2021 році.
Про зростання освіченості у сфері кібербезпеки свідчить і зменшення звернень про спробу шахрайства за межами платформи — кількість таких випадків знизилась більш ніж удвічі відповідно до 2021 року.
Захищеність платформи на сторожі безпечного онлайн-шопінгу
На великих онлайн-платформах дбають про технічний захист користувачів від аферистів, впроваджують складні системи розпізнавання шахраїв і дієві інструменти протидії зловмисникам.
Здебільшого оголошення проходять через фільтр штучного інтелекту.
Скажімо, на OLX 90% запитів обробляються системою за ретельними критеріями, які постійно вдосконалюються. Решта 10% підозрілих публікацій проходять ручну модерацію спеціалістами.
Відправити оголошення на перевірку може і сам покупець, натиснувши відповідну кнопку біля пропозиції.
Правила безпечних покупок в Інтернеті
Для того, щоб безпечно купувати онлайн, важливо насамперед бути пильним, оскільки здебільшого жертвами інтернет-шахраїв стають люди, які ведуться на соціальну інженерію та потрапляють у психологічні пастки зловмисників.
Відтак, важливо керуватися 4 основними правилами безпечного онлайн-шопінгу:
- Не переводьте комунікацію в сторонні месенджери.
- Переважно зловмисники намагаються перенести спілкування з особистого кабінету платформи в сторонні месенджери: Telegram, Viber, WhatsApp.
- Проте лише в захищених чатах самих майданчиків, на кшталт OLX, передбачені всі можливості для зручної та безпечної комунікації.
- Не переходьте за підозрілими посиланнями та перевіряйте їх.
Одне з “золотих” правил безпечного онлайн-шопінгу — це ігнорування сторонніх посилань. Навіть якщо в адресі сайту фігурує OLX, є підозра, що це фішингова копія, яка несе в собі загрозу.
Скажімо, ви введете свої особисті та платіжні дані на сайті-фальшивці та перекажете свої кошти шахраям.
Для цього важливо перевіряти всі посилання на спеціальних платформах. Наприклад, це можна зробити на сторінці safety.olx.ua.
Не погоджуйтеся на попередню оплату
Будь-які прохання про попередні платежі (витрати на доставляння, резерв товару тощо) можуть приховувати в собі спробу шахрайства.
Для цього оформлюйте замовлення виключно на платформі OLX. Завдяки послузі OLX Доставка продавець отримає оплату лише після того, як покупець забере посилку у відділенні перевізника-партнера: «Нова пошта», Укрпошта або Meest.
Не діліться особистою інформацією, паролями та кодами з SMS
Будь-яка конфіденційна інформація, як-от дані банківської картки, тризначний код на її звороті чи паролі з SMS — це дані, які ні в якому разі не слід повідомляти іншим.
Якщо їх запитує у вас телефоном нібито працівник служби безпеки банку — це точно аферист, оскільки навіть банківські співробітники не мають повноважень запитувати таку інформацію.