Кропивницький без бар’єрів (КОМІКСИ, ФОТО)

  • 21 черв. 2018 14:02
  • 2989
    • Новина Кропивницький без бар’єрів (КОМІКСИ, ФОТО) Ранкове місто. Кропивницький
     
    За даними Мінсоцполітики, сьогодні в Україні живе понад два мільйони людей працездатного віку, які мають інвалідність. З них офіційно працюють лише 26 відсотків. Решта ж, а це майже півтора мільйона осіб, позбавлені такої можливості. У більшості європейських країн працевлаштованих людей з інвалідністю удвічі, а то й утричі більше. 
     
    Однак є надія, що ситуація може змінитись і в Україні. Після того, як у вересні минулого року в повному обсязі запрацювала Угода про асоціацію між Україною та Євросоюзом, наша держава має виконати низку зобов’язань стосовно подолання дискримінації в усіх сферах життя. В тому числі й у ставленні до людей з інвалідністю.
        
    Перші зрушення 
     
    Один із них, Олександр, живе в Олександрії. Нещодавно він відкрив власний інтернет-магазин. Тут можна придбати якісний спецодяг вітчизняного виробництва для медиків, кухарів та продавців. Перед цим молодий чоловік довго шукав роботу, маючи диплом про вищу освіту (закінчив університет за фахом економіста з бухгалтерського обліку та аналізу  господарської діяльності). Він не міг знайти застосування своїм знанням, зокрема, й через проблеми з опорно-руховим апаратом. 
     
    — Якщо здоровій людині легко вийти з квартири, сісти в автобус і приїхати на роботу, а потім ще й подолати два-три поверхи сходами, то мені такий шлях видається складним випробуванням, — розповідає підприємець.  
     
    Знайти роботу йому допомогла державна служба зайнятості, яка надала можливість відвідати семінар для безробітних, написати й захистити бізнес-план та, зрештою, відкрити власну справу.  
     
    Заступник директора Кіровоградського обласного центру зайнятості Богдан Стоян зазначає: у травні на обліку перебувало 508 безробітних осіб з інвалідністю. Це майже на вісім відсотків більше, ніж торік. Кількість вакансій, на які могли бути працевлаштовані ці люди (за інформацією роботодавців), збільшилась майже на 22 відсотки  порівняно з травнем минулого року. Сьогодні ж їм пропонують 151 варіант працевлаштування. 
     
    «У січні-квітні 2018 року послуги базових центрів зайнятості отримували 819 безробітних осіб з інвалідністю, — йдеться в аналітичній записці Кіровоградської обласної служби зайнятості. — Були працевлаштовані за нашого сприяння 132 особи. Залучено до громадських та інших робіт тимчасового характеру 23. Професійне навчання за направленням центрів зайнятості за зазначений період пройшли 34 особи з інвалідністю. 
     
    Спеціалісти з профорієнтації консультують щодо вибору чи зміни професії, надають рекомендації щодо професійного вибору з урахуванням рекомендацій медико-соціальної експертизи, професійних інтересів, нахилів та здібностей. Профорієнтаційні послуги отримали 788 безробітних осіб з інвалідністю». 
     
    І хоча ці цифри справді свідчать про певні зрушення, державну політику у сфері працевлаштування людей з інвалідністю треба докорінно змінювати. Зокрема, йдеться про запровадження стандартів ЄС та адаптацію до них державних програм і стратегій.
     
    Що зміниться
     
    Путівником цих змін є Угода про асоціацію між Україною та ЄС, де дві статті — 420-та та 242-га — декларують принцип рівності у сфері політики зайнятості та подолання дискримінації в усіх її проявах. Це питання внесено до порядку денного асоціації Україна — Європейський Союз як одне з найсуттєвіших та ретельно інспектується єврочиновниками.
     
    У першу чергу, йдеться про Директиву Ради 2000/78/ЄС про встановлення загальної системи рівного відношення у сфері зайнятості та професійної діяльності та розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 січня 2015 року №34-р.    
     
    У лютому цього ж року Міністерство соцполітики затвердило заходи з реалізації Плану заходів з імплементації Угоди про асоціацію Україна — ЄС, одночасно була затверджена Державна цільова програма «Національний план дій з реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю» на період до 2020 року. У січні поточного року президент Петро Порошенко підписав закон №2247-VII, який вилучає з обігу слово «інвалід» та запроваджує термін «особа з інвалідністю». Чимало авторитетних фахівців і в Україні, і в ЄС схвально сприйняли цю новацію. Адже, на їхню думку, на першому плані повинна бути людина, а не її інвалідність. 
     
    Квоти: зберегти чи відмовитись?
     
    Одним із механізмів, покликаних ліквідувати дискримінацію людей з інвалідністю, є закріплення на законодавчому рівні квот на їхнє працевлаштування. Подібний досвід має і Європейський Союз, хоча він дещо відрізняється від українського.
     
    — Системи квотування робочих місць для людей з інвалідністю існують у багатьох країнах, включаючи й європейські, — коментує директор правозахисної організації «Права людини» Віталій Дроботун. — Складно декількома реченнями охарактеризувати відмінності систем працевлаштування між Україною та ЄС, оскільки між європейськими країнами теж є певні відмінності. Але найбільшою є система підтримки роботодавців та людей з інвалідністю. Так, у деяких європейських країнах роботодавці можуть розраховувати на додаткові кошти для створення умов на робочому місці людини з інвалідністю. А у випадках працевлаштування більшої, ніж вимагається, кількості осіб — і додаткові преференції. Також робиться акцент на боротьбі з дискримінацією, зокрема за ознакою інвалідності на ринку праці. Окрім цього, ведеться системна робота безпосередньо з людиною з інвалідністю під час пошуку роботи або надання їй додаткових послуг з отримання необхідної освіти чи супровід на робочому місці на необхідний період.
     
    Сьогодні рано говорити, що від системи квот в Україні можна відмовитись, оскільки це може призвести до масового звільнення вже працюючих людей з інвалідністю. На жаль, та система підтримки роботодавців, особливо роботодавців відкритого ринку праці, та людей з інвалідністю, що існує в Україні, є недостатньою. Система жорстких квот, коли роботодавець зобов’язаний виділити чи створити робочі місця, на які працевлаштувати 4% осіб з інвалідністю від загальної чисельності працюючих на підприємстві, у поєднанні з відсутністю реального механізму підтримки роботодавців (у частині створення умов на робочих місцях та відсутності стимулюючих механізмів), повинна бути удосконалена. 
     
    Слід розуміти, що відсутність диференційованого підходу до працевлаштування різних категорій осіб з інвалідністю призводить до того, що ситуація на ринку праці осіб із значними чи комплексними порушеннями здоров’я та осіб з психосоціальними порушеннями залишається катастрофічною, продовжує експерт.
     
    Щоб змінити її, необхідно, передусім, передбачити реальне фінансування на забезпечення досту-пності робочих місць, забезпечення розумним пристосуванням під час працевлаштування, виконання професійних обов’язків, проход-ження підвищення кваліфікації, просування по службі. Термін «розумне пристосування» в українському законодавстві означає надання людям з інвалідністю можливості відвідувати державні та інші установи, а також облаштування робочих місць таким чином, аби вони могли пересуватися на візку. 
        
    Така підтримка має бути доступною не лише підприємствам підтриманої зайнятості, а  й роботодавцям відкритого ринку праці та безпосередньо людям з інвалідністю, які, наприклад, працюють в бюджетних установах чи є фізичними особами-підприємцями або самозайнятими особами. 
    Важливо зробити акцент на антидискримінаційних підходах, забезпечивши реальний механізм захисту, зокрема й судового, від дискримінації за ознакою інвалідності у сфері праці, в тому числі й відмови в розумному пристосуванні.
     
    — Європейські нормативи щодо працевлаштування людей із інвалідністю потрібно запроваджувати спільними зусиллями всіх зацікавлених сторін, — вважає керівник громадської організації «Для спільної справи» Людмила Перевертень. — Думаю, що зараз дуже бракує соціальної реклами на цю тему. Тож варто посилити інформаційну та просвітницьку діяльність, спрямовану і на роботодавців, і на людей з інвалідністю. Бо часто необізнаність провокує порушення законодавства. 
     
     
    Член правління ГО «Серце матері» та віце-директор компанії Фаберлік-Україна Наталія Чущенко на власному досвіді відчула, як важко отримати якісну освіту й роботу у Кропивницькому.  
       
    — Якщо людині з інвалідністю і вдається отримати вищу освіту, то тільки завдяки власній наполегливості та колосальній підтримці рідних, — каже вона. — Іноді працівники вишів ідуть назустріч і адаптують навчальний процес до потреб особливих студентів. А от коли настає час влаштовуватись на роботу, такої толерантності роботодавці чомусь не проявляють. Наприклад, дехто з моїх знайомих самостійно знайшов собі роботу в місті, ходить туди за графіком. Решта ж має роботу в Інтернеті — одну, дві або навіть три. Інших варіантів, на жаль, немає. Втім, у Кропивницькому дуже толерантно ставляться до людей з інвалідністю в магазинах торгової мережі АТБ. Вони працюють консультантами, слідкують, щоб на полицях був порядок.  
      
    Хоча є й прецедент: президент благодійного фонду розвитку комп’ютерних й інформаційних технологій «АІК» (Асоціація інвалідів-колясочників) Юлія Ресенчук разом зі своїми друзями створила таке об’єднання, яке допомагає молодим людям з інвалідністю освоювати IT-напрямок. Але це, швидше, виняток, аніж закономірність. Як правило, люди з інвалідністю шукають роботу й отримують відмову…
     
    — Складно погодитись із таким узагальненням, що роботодавці не хочуть брати на роботу людей з інвалідністю, — продовжує голова ГПО «Права людини» Віталій Дроботун. — Насправді в Україні вже багато соціально відповідальних роботодавців. Вони не лише працевлаштовують людей з інвалідністю відповідно до нормативу, а й значно його перевищують, створюючи відповідні умови за власні кошти. Напевне, однією з причин складної ситуації є недостатня обізнаність роботодавців про те, що люди з інвалідністю можуть виконувати фактично всю ту саму роботу, що й люди без інвалідності, тим паче у випадках забезпечення розумним пристосуванням. За умови всебічної підтримки держави (як консультаційної, так і ресурсної) ситуація може частково змінитись. 
     
     
    Через суд
     
    А поки державний механізм підтримки людей з інвалідністю лише налагоджується, дехто з них намагається самотужки відстоювати свої права. У тому числі через суд. 
    Організація «Права людини» проаналізувала Єдиний реєстр судових рішень. В межах цивільного судочинства система пошуку виявила певну кількість справ, де заявники з інвалідністю стверджували, що зазнали дискримінації у сфері праці (2015 рік — п’ять справ, 2016 рік — шість справ, 2017 рік — дві справи). До речі, лише в одній справі суд виявив дискримінацію за ознакою інвалідності та поновив особу на роботі. Судами першої інстанції в 2016 році розглянуто 193 справи, що виникають з трудових відносин за позовами працівників з інвалідністю. У семи судових справах позивач заявив про дискримінацію за ознакою інвалідності, з них лише в одній справі суд визнав непряму дискримінацію.
     
    — Додатково слід враховувати, що й ці дані є далекими від реальної картини, — коментує Віталій Дроботун. — Загальна система судочинства в Україні є недоступною, що ускладнює захист своїх прав особами з інвалідністю. Маються на увазі недоступність приміщень суду, відсутність інформації в доступних форматах тощо.
     
    «Серце матері»  й кригу розтопить  
     
    Кропивничанка Людмила Шукрута, яка очолює громадську організацію «Серце матері»,вже кілька років відстоює права своїх підопічних на рівний доступ до міського життя. Вона з болем розповідає про кожен випадок, коли люди не можуть вийти з будинку через відсутність ліфта, потрапити до кабінетів міськради чи до громадського транспорту. Втім, Людмила Володимирівна зазначає: хоч і маленькі, але все ж таки зміни у ставленні суспільства до людей з інвалідністю є.
     
    — Зокрема, в нашому місті змінилося ставлення до дітей з інвалідністю, — продовжує моя співрозмовниця. — Я пригадую, як п’ять років тому батьки учнів тоді ще кіровоградської школи не хотіли приймати наших дітей до інклюзивних класів. Ми створювали центр денного перебування для своїх діток й шукали відповідне приміщення. Придивились вільну половину дитячого садочка, але батьки малюків збунтувалися. Ходили до міського голови та заявляли: «Ми не хочемо цих дебілів бачити!» Зараз цього вже немає.  
     
    Втім, розмірковує Людмила Шукрута, закони про доступність хоча й прийняті, вони ще не діють так, як у європейських країнах. 
     
    — Закон про архітектурну доступність є, але хто його виконує? — запитує вона. — Нові будівлі не зводять, а старі не пристосовують до наших потреб. Повинно бути так: взяли в оренду приміщення — зробіть пандус для людей з інвалідністю! Не зробили — треба накладати штраф. Ми з Наталкою Чущенко особисто їздили до власників кафе на Дворцовій й доводили, що на літніх майданчиках повинні бути пандуси. Слава Богу, до нас дослухалися. А що, скажіть, робити взимку? Тому практично всі люди на візках сидять удома, в чотирьох стінах.…
     
    Окрема тема — громадський транспорт. Скільки листів наша організація написала до комітету з доступності міськради з приводу автобусів, тролейбусів! Матусі з дітьми на візку три роки не могли виїхати до міста, бо жоден автобус, а тим паче маршрутка не відповідали вимогам закону про доступність. На щастя, в місті з’явились зручні автобуси з низькою посадкою, в яких можуть їздити і колясочники, і люди з вадами зору, й інші. Ми провели кілька тренінгів для водіїв автобусів і тролейбусів, навчали їх поводитись із особливими пасажирами. 
     
    От, наприклад, у нас є хлопець з  аутизмом Влад Завірюха, дуже доброзичливий. Любить обійматися, гладить усіх по голівці. До тролейбусу він заходить через передні двері. Спочатку привітається, обніме водія, а потім сідає. Та, на жаль, не всі водії відчиняли йому двері. Дехто навіть грубими словами ображав. Лише водій на ім’я Сергій завжди привітно його вітав і відчиняв двері. Тож Владик подовгу стояв на зупинці й чекав саме той тролейбус, який водить Сергій. Тепер, коли працівники тролейбусного парку пройшли навчання на тренінгах із доступності, ця ситуація більше не повторюється…
     
    І тепер проблема вже не у водіях та диспетчерах, а у пасажирах, яким потрібно нагадувати: розступіться, будь ласка, їде візочок! Сьогодні у деяких тролейбусах такі оголошення роблять, а хотілося б, щоб в усіх. 
     
     
    Втім, наявність пандусів не вирішує проблеми доступності молодих людей з інвалідністю до якісної освіти, продовжує Людмила Шукрута. 
     
    — Наприклад, мій син має інвалідність, пов’язану з проблемами опорно-рухового апарату. Сім років тому з його хворобою неможливо було навчатись на стаціонарі — бо так велів закон про освіту. Тому він закінчив педуніверситет заочно. Зараз, на щастя, дещо поступово поліпшується і в цьому питанні. Наприклад, спінальник Андрій Погрібняк навчається в університеті на соціального працівника і працює в обласній телерадіокомпанії. Наталка Гончар має дві вищих освіти, крім цього, закінчила курси Єшко з англійської мови. Вона працює вдома, має дистанційну роботу дизайнера. Ще одна людина, маючи інвалідність по зору, закінчила педагогічний університет. Світлана Ніколаєвська, талановита молода поетеса, з ДЦП здобула професію журналіста. Але поки що таких історій успіху набагато менше, ніж хотілося б. 
    Головною проблемою у працевлаштуванні людей з інвалідністю є низький, порівняно із здоровими, освітній та професійний рівень, вважає Людмила Шукрута. 
     
    — Зазвичай відсутня інформація про те, які підприємства створюють нові робочі місця для працевлаштування таких людей за рахунок фонду, — пояснює вона. — Роботодавці також не зацікавлені в тому, аби брати на свої підприємства «проблемних» людей. Та й  низька оплата праці на запропоновані роботодавцем робочі місця, чесно кажучи, не надихає.
    Загалом українська модель зайнятості людей з інвалідністю наразі потребує істотних змін, - зауважує Людмила Перевертень. 
     
    — Людині з інвалідністю важко працевлаштуватись, бо держава не стимулює в повній мірі роботодавців, — каже вона. — Адже не секрет, що створення робочого місця для людини з інвалідністю — це додаткові ресурсні затрати (і не тільки фінансові). Отже, має бути серйозна програма на державному рівні.
     
     
    Рубрика Запитай у сусіда
     
    Як в країнах Європейського Союзу, зокрема Польщі, здійснюється рівний доступ до інфраструктури людей з інвалідністю?
    Тетяна Василенко, Кропивницький
     
    Директор аеропорту Ольштин-Мазури (Польща) Томаш Кондзьовка розповів, що очолюваний ним заклад повністю доступний для людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
     
     
    — Державна служба нагляду за діяльністю авіасправи дуже скрупульозно підходить до таких питань, — каже він. — Ми на сто відсотків виконуємо всі європейські та польські вимоги, прописані в законодавстві стосовно доступності будівель та приміщень для маломобільних груп населення. Це стосується так само всіх операцій, які відбуваються на території нашого аеропорту. Вони пристосовані для того, щоб люди на візках чи з іншими особливостями могли подорожувати з комфортом. Також маємо в наявності відповідне обладнання, яке забезпечує обслуговування неповносправних. Зокрема, придбали нещодавно спеціальний автомобіль — амбуліфт, який здатен перевозити одночасно кілька осіб з інвалідністю та безпечно і зручно доставляти їх на борт літака. Він обійшовся нам приблизно в мільйон злотих. 
     
     
    — Загалом пощастило, що аеропорт був збудований у 2016 році і вже будувався з урахуванням всіх сучасних вимог щодо доступу людей з інвалідністю до послуг, — додає директор операційний аеропорту Ольштин-Мазури Стефан Мохнак. — Таким прикладом може бути ліфт, який піднімає пасажирів на верхні поверхи. Наші служби, які обслуговують літак і входять в штат аеропорту, пройшли відповідну підготовку щодо допомоги та сприяння для переміщення осіб таких категорій. Також у штаті є людина, яка розмовляє мовою жестів.  
     
     
    Під час візиту української делегації до Польщі в рамках Дев’ятого міжнародного телерадіофестивалю «Калинові мости» журналісти мали змогу переконатися, що практично вся інфраструктура міста доступна для людей з інвалідністю та для матусь, які возять дітей у візочках. Зокрема, вразили гладенькі тротуари та ідеальні переходи для пішоходів. Бордюри в таких місцях практично зрівнюються з висотою асфальтового покриття, тож, переходячи чи переїжджаючи через дорогу, людина не відчуває різких стрибків від перепадів висоти. 
     
     
    Громадський транспорт — автобуси та трамваї в Ольштині — пристосовані для перевезення людей на візках, на милицях, а також для незрячих. Зрозуміло, що зупинки також зручні для сидіння та стояння неповносправних.
     
     
    Для незрячих є написи мовою Брайля з назвами зупинок та рифлені позначки на тротуарі. У планетарії, де ми побували на екскурсії, працює спеціальний підйомник, куди вміщується два інвалідних візки.
     
     
    Під’їзд до дитячого садочка (жлобека) також має пандус, а малюнки дітей в українській школі зображують ровесників на візку з написом: «Рівні права!».
     
     
    Людмила Макей
     
     
    Рівний доступ
     
    1. Люди з інвалідністю мають такі ж права на роботу та рівний доступ до послуг, що й здорові громадяни.
     
     
     
    2. 16 січня 2018 року в Україні слово «інвалід» більше не вживається. Його вилучили з 44 законів. Натомість вводиться термін «особа з інвалідністю».
     
     
     
     
     
    3. За парковку авто на місці для людей з інвалідністю накладається штраф у 1700 гривень. З 26 жовтня 2017 року діє закон, який надає пріоритетне право стоянки автомобілів, які належить особам з інвалідністю.
     
     
    4. Таке ж покарання чекає водія "за безпідставне використання на автомобілі розпізнавального знака "інвалід", а також за стоянку без документів, що підтверджують наявність у нього інвалідності, він не перевозить пасажира-інваліда, або у нього немає явно виражених ознак інвалідності.
     
     
     
    5. Аналогічний штраф передбачений для керівників підприємств, які не облаштували місця для інвалідів біля своїх споруд (крім житлових будинків).
     
    Автор коміксів - Катерина Катаровська
     
     
     
    Нагадаємо: Безпрецедентна допомога Євросоюзу Україні: кошти є, але робити треба самим
     
    Матеріали публікуються в рамках проекту «Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа». Проект реалізується за фінансової підтримки Агентства  США з міжнародного розвитку (USAID) та Міністерства закордонних справ Республіки Польща. Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору автора(ів).