Кропивницький має чималу «колекцію» пам’ятників на двох, чотирьох колесах, а то й на гусеницях
Меморіальна ескадрилья
Ушановуючи ту чи іншу подію, того чи іншого діяча, здебільшого використовують для цього виготовлені скульпторами постаті людей. Однак немало й різноманітних механізмів стоять на постаментах — автомобілі, гармати, танки, літаки...
Кропивницький має чималу «колекцію» пам’ятників на двох, чотирьох колесах, а то й на гусеницях. Про події Другої світової війни, складовою частиною якої є й радянсько–німецька війна 1941–1945 років, нам нагадують гармата біля колишнього Будинку офіцерів, реактивний міномет «Катюша» поруч із автовокзалом № 1, танк на виїзді з Кропивницького в бік Кривого Рогу. Та найбільше в нас пам’ятників–літаків. Зважаючи на те, що славне місто на Інгулі має давні авіаційні традиції, військові та цивільні, то це цілком логічно.
Ще 2002 року поруч з Державною льотною академією України до її 50–річчя (тепер це льотна академія Національного авіаційного університету) було споруджено постамент, на який встановили цивільний двомоторний турбогвинтовий літак L–410. На таку честь цей літак чеського виробництва заслужив завдяки своїм щонайліпшим льотним характеристикам. Із 1989 року ця модель була випусковою для курсантів льотної академії. «Особисте ім›я» встановленого на постаменті літака — заводський номер 831108.
Зовсім поруч від «постаментного» L–410 тривалий час знаходився інший літак–пам’ятник — фронтовий реактивний бомбардувальник Іл–28, який був випусковим для курсантів льотного військового училища, створеного в Кіровограді після радянсько–німецької війни 1941–1945 років. Прихисток літак–ветеран віднайшов був на території авіаремонтного заводу. На жаль, бачити цей зразок могутньої колись військової техніки ніхто, окрім працівників режимного підприємства, не міг. Але тепер його перемістили в інше місце, про що йтиметься далі.
Чимало цікавих авіаційних експонатів виставлено у сквері Аеронавігації авіамістечка на Новомиколаївці — на алеї Авіаторів, закладеній у день сторіччя першого злету в небо літака над нашим містом — 8 вересня 2010 року. Тут розташовані аж чотири повітряних судна (два військових, один з яких — уже згадуваний Іл–28, і два цивільних, зокрема один літак–музей) ще радянського виробництва, моделі літаків, стенди зі світлинами випускників академії різних років, а також історичними довідками про її історію, різні креативні композиції, фонтан у вигляді літака та багато чого іншого, що розповідає про повітряну техніку різних років, окремих авіаторів та колективи людей, закоханих у небо.
Юрій Сергійчук
фото автора
Нагадуємо: Кропивницький в обіймах осені (ФОТОРЕПОРТАЖ)