На Кіровоградщині пройшов авіафестиаль «Вись-2017»
«Вись-2017» - історія та сучасність
Попри традиційну для авіаційного фестиваля програму, цьогорічний фест «Вись-2017» заінтригував двома родзинками – макетом літака Олександра Кудашева та перегонами на дронах. Отже, кілька дзвінків представникам організаторів – і ось медійна група в дорозі.
Везе ж мені на пригоди. На половині шляху наша «ГАЗель» зупиняється на узбіччі – проблеми з двигуном. Майже весь запас води йде на спроби відновити рух далі, але марно. Наша «старша машини» гальмує на трасі позашляховик «Мерседес» та легкову «Тойоту», завантажує журналістів – і ми, насолоджуючись швидкістю та прохолодою конидиціонерів, за лічені хвилини дістаємось аеродрому. Підняття прапорів, короткі вітання організаторів та почесних гостей – і ось в повітрі літаки вже демонструють фігури вищого пілотажу.
Елементи повітряного бою, якими було вирішено розбавити традиційний «фігурник», миттєво нагадали відому кінострічку «В бій йдуть лише «старики» - от тільки кольори та емблеми були іншими. Стрибки парашутистів з прикріпленими до тіл державними прапорами повернули мене до думок, що я все ж в сучасній Україні. Але не надовго.
Олександр Кудашев – людина і літак
Рід Кудашевих, що мав татарське походження,у XVIII-XIXстоліттях володів чималою частиною сучаcної Малої Виски. У середині XVIIIстоліття подружжям Данилом та Катериною Кудашевими було започатковано будову родового маєтку, де у 1872 році народився Олександр Сергійович Кудашев – майбутній піонер вітчизняного літакобудування та автор конструкції першого діючого літака в тодішній Російській імперії.
У 1896 році Кудашев завершив навчання у Санкт-Петербурзькому інституті шляхів сполучення імператора Олександа І. Працюючи за фахом, захопився науковими дослідженнями, а пізніше, займаючись викладацькою діяльністю у Київському політехнічному інституті, розпочав роботу над моделлю власного літака. Це сталося у 1910 році, коли 23 травня на Сирецькому іподромі він піднімає в повітря свій витвір під назвою «Кудашев-1». Імпортним у цього літака був лише двигун.
Наступного року Олександр Кудашев створює ще три літаки з бензиновими двигунами, і того ж року отримує Велику срібну медаль на першій повітроплавальній виставці у Санкт-Петербурзі.
Копію-макет літака видатного земляка урочисто відкрили в якості пам’ятника на маловисківському аеродромі його автори –керівники авіагуртків Малої Виски Віктор Перебейніс,Сергій Кравченко,Олег Привалов та директор ДЮЦ «Вись» Володимир Кузьмич. Автори макета відверто пошкодували, що їхнє творіння не літатиме. Але пам’ять свого видатного земляка не зрадили.
Впіймати в кадр дрона
Скажу чесно – майже нереально. Маленькі беспілотники в умілих руках своїх творців літають зі швидкістю до 150 кілометрів за годину. І не важливо, який вік і досвід цих творців – хоча найстаршому 47 років, найменшому лише вісім, а траса, за словами організаторів змагань, є складнішою, ніж на попередніх етапах у Чернігові та Києві – їхні дрончики літають дійсно з шаленою швидкістю. Не менш шаленим у день змагань став і вітер, який успішно порвав та повалив намет, що мав сховати від сонця операторів та арбітрів. Довелось терпіти спеку. Вітер же, не задовольнившись наметом, зносив із заданої траєкторії конкуруючі на трасі дрони.
Попри середній час проходження кола в 40 секунд, а норматив становив три кола, деяка частина дронів не вклалася в цей відрізок – хтось врізався в загороджувальну сітку, хтось гепнувся в траву... Тож боротьба між чотирма з гаком десятками гонщиками була доволі запеклою. Фотографи й відеооператори намагались упіймати камерою хоча б одного дрона.Чи пощастило їм – не знаю, а от мені поталанило упіймати камерою аж три одночасно. Нехай і лише одного разу.
Свято для всієї родини
В рамках фесту для кількох тисяч гостей були розгорнуті і виставка-ярмарок майстрів декоративно-ужиткового мистецтва, й атракціони, та й як же без традиційної маловисківської гостинності – від шашликів до секретів місцевих кулінарів. Своїх залізних коней демонстрували місцеві та приїжджі мотобайкери, а один фанат мерседесівського «кубика» перетворив на нього свого УАЗика. Але найбільше глядачів і фотосвітлин історія залишить все ж з авіатехнікою. Ти більше, згідно підписаного на святі меморандуму між ДЛАУ та маловисківською владою, польовий аеродром має бути розбудований для регулярних пасажирських перевезень. Тож дякую авіа-фесту «Вись-2017», до зустрічі, авіафест-2018, яку б назву він не отримав.
Максим Гуцалюк