Натюрморту Осмьоркіна «Червоні лілії» виповнилось 65 років

  • 21 лип. 2017 11:42
  • 1411
    • Новина Натюрморту Осмьоркіна «Червоні лілії» виповнилось 65 років Ранкове місто. Кропивницький
     
    Ненароком кинутий погляд із вікна сонячним липневим ранком зупинився на витончених яскравих червоних ліліях, що квітнули на клумбі сусіднього будинку навпроти та якось мимоволі нагадали про натюрморт «Червоні лілії» нашого художника-земляка Олександра Осмьоркіна. 
    Олександр Олександрович Осмьоркін народився у Єлисаветграді (сучасний Кропивницький) 8 грудня 1892 року в родині працівника поштово-телеграфної контори. Дитинство митця пройшло в будинку його рідного дядька, видатного архітектора Якова Паученка, який на межі XIX-XX ст. створював європейське обличчя нашого міста. Саме в будинку Якова Паученка сформувалися мистецькі смаки та погляди Олександра Осмьоркіна, які визначили подальшу творчу долю майбутнього майстра пензля, і саме у цьому будинку було відкрито художньо-меморіальний музей О.О. Осмьоркіна. 
    Повертаючись до картини О. Осмьоркіна «Червоні лілії», необхідно зазначити, що роботу над нею художник завершив 23 липня 1952 року, засвідчивши цю дату особистим надписом зліва в нижньому куті картини, що знімає будь-які суперечки щодо дати її народження й дає нам привід відзначати в цьому році її 65-річчя. На сьогодні «ювілярка» зберігається у фондовому зібранні обласного художнього музею, що є зайвим приводом для гордості.
    Сюжет натюрморту з першого погляду здається досить простим. Здавалося б, ну що там незвичайного – на передньому плані зображено стіл овальної форми, покритий скатертиною та серветкою в червоно-чорній кольоровій гаммі. На столі розміщено дві вази з квітами, одна з них висока, масивна, сіро-синього кольору з об’ємним фігурним оздобленням. Саме в ній розміщується квіткова композиція, серед якої привертають увагу квіти, червоної лілії, витончені та ніжні. У вазі, що знаходиться поруч, - зображено ніжно-рожеві троянди. Та придивившись, відразу помічаєш, що в центрі композиції своєрідний трикутник ваза-стіл-ваза. Також цікавим є поєднання невисокої, крихкої, майже прозорої скляної вази з ніжними квітами троянд, серед яких один із бутонів, який щойно розпочав розкривати свої пелюстки, а поряд висока, масивна, сіро-синя ваза з яскравими червоними ліліями, кольорова гамма яких гармонійно переходить від темно-червоних до червоно-оранжевих відтінків. Несподіваний контраст. Відразу пробуджуються спогади про аромат квітів, які зображено на картині, хочеться нахилитись ближче та вдихнути його на повні груди. Починаєш міркувати, чому автор зобразив саме ці квіти, які події він переживав та в якому настрої був. Достеменно невідомо про внутрішні переживання митця під час написання роботи… Можливо, червоні лілії нагадали йому про приємні моменти з життя чи про близьких людей, а можливо, це були спогади про рідний край, адже в 1952 році 59-річний художник мешкав у Москві й переживав не найкращі часи свого життя. Зазнавав серйозних утисків від влади, був звинувачений у формалізмі та пропаганді західних буржуазних впливів та ще й захворів. Менше ніж через рік, 25 червня 1953 року митець покинув цей світ, забравши з собою і таємницю того, що саме надихнуло його до створення цього натюрморту, залишивши по собі прекрасний образ червоних лілій...
     
    Анна Недлінська, науковий співробітник Кіровоградського художнього музею