Новий закон про освіту: у чому різниця для батьківських рад і як це можна застосувати у Кропивницькому
Прийнятий у вересні минулого року Закон України «Про освіту» вводить в організацію освітнього процесу нову складову: піклувальні ради. З впровадженням цього пункту освіта перестає бути виключно справою держави чи адміністрації школи. У цьому випадку без співпраці регіональних органів освіти, батьків, громадських організацій і бізнесу у розвитку конкретного навчального закладу не обійтися.
Питання роботи піклувальних рад нове та до кінця не врегульоване як законодавством, так і статутними документами шкіл. Кіровоградщині пощастило. На території нашої області громадська організація КОО ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» реалізує проект «Реформа освіти під громадським контролем». Ця громадська ініціатива якраз і допоможе нашому Кропивницькому управлінню освіти та Олександрійському і Добровеличківському районам сформувати необхідні нормативно-правові документи для того, щоб нововведення - піклувальні ради - були у кожній школі.
Батьківські комітети діють у кожній школі ще з часі Радянського Союзу. Якщо спрощено, то їхня робота виглядає приблизно так: зібрати кошти з батьків та спрямовувати їх за проханням шкільної адміністрації на авральне «закриття» поточних господарчих питань. Звичайно, ні про який вплив на організацію навчального процесу та контролю його якості, прозорості використання коштів абсолютно не йдеться. Напевно, саме цей факт і став вирішальним, коли у лютому цього року Міністерство освіти і науки України своїм наказом №1649 зняло з себе повноваження будь-як врегульовувати діяльність батьківських комітетів. Тепер кожна школа своїм Статутом визначає порядок утворення, мету і завдання їхньої діяльності.
Згідно оновленого Закону України «Про освіту» на місце батьківських комітетів приходять піклувальні ради. З першого погляду може здатися, що це лише зміна назви. Насправді ж законодавцем визначено, що піклувальні ради мають значно більше можливостей у громадсько-державному управлінні школою. Вони теж можуть залучати фінансування як від батьків, так і від зовнішніх джерел, наприклад, благодійників або міжнародних донорів. Але основна їхня функція – формування стратегії розвитку школи, контроль за витрачанням фінансів та оцінка діяльності керівника. Піклувальна рада створюється за рішенням засновника школи – місцевими радами. Отже, без допомоги депутатів, які працюють в Кропивницький, Олександрійській та Добровеличківській громадах, нам ніяк не обійтися.
У чому ж принципова відмінність піклувальних рад від батьківських комітетів? Ми спробували у цьому розібратися.
БАТЬКІВСЬКИЙ КОМІТЕТ vs ПІКЛУВАЛЬНА РАДА
батьківського комітету / батьківської ради
(згідно скасованого наказу МОН №440 від 02 червня 2004 р.)
піклувальна ради
(згідно Закону України «Про освіту», ст. 29)
створюється відповідно до Статуту школи
створюється за рішенням засновника (орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов'язків засновника)
порядок формування ради, її відповідальність, перелік і строк повноважень, а також порядок її діяльності визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти
Метою діяльності батьківського комітету є:
надання допомоги педагогічному колективу загальноосвітнього навчального закладу в реалізації завдань загальної середньої освіти
Завдання:
допомога у здобутті учнями обов’язкової загальної середньої освіти;
запобігання бездоглядності дітей у вільний від занять час;
сприяння збереженню життя і здоров’я учнів;
сприяння в організації та проведенні масових виховних заходів для дітей, організаційному забезпеченню їхнього літнього відпочинку та оздоровленню;
сприяння соціально-правовому захисту учасників навчального процесу;
всебічне зміцнення зв’язків між родинами, навчальним закладом і громадськістю з метою встановлення єдності їхнього виховного впливу на дітей;
залучення батьківської громадськості до організації профільного навчання і професійної орієнтації учнів, позакласної та позашкільної роботи;
організація роботи серед батьків з метою розповсюдження психолого-педагогічних знань серед батьків та підвищення їхньої відповідальності за навчання і виховання дітей;
допомога у зміцненні господарської і навчально-матеріальної бази навчального закладу
Сприяє закладу освіти у:
вирішенні перспективних завдань його розвитку
залученню фінансових ресурсів для забезпечення його діяльності з основних напрямків розвитку
здійсненню контролю за використанням фінансів
ефективній взаємодії з органами місцевого самоврядування, наукової громадськістю, громадськими організаціями, юридичними та фізичними особами
Члени піклувальної ради мають право:
брати участь у визначенні стратегії закладу освіти та контролювати її виконання;
сприяти залученню додаткових джерел фінансування;
аналізувати та оцінювати діяльність закладу освіти та його керівника;
контролювати виконання кошторису та/або бюджету закладу освіти і вносити відповідні рекомендації та пропозиції, що є обов’язковими для розгляду керівником закладу освіти;
вносити засновнику закладу освіти подання про заохочення або відкликання керівника закладу освіти з підстав, визначених законом;
здійснювати інші права, визначені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти
Реалізація проекту стала можливою завдяки підтримці Чеської громадської організації NESEHNUTI в рамках Програми трансформаційного співробітництва Міністерства закордонних справ Чеської республіки.
Контакти: 067 611 23 00, Алла Хмара
Нагадаємо: Як на Кіровоградщині реалізовується проект «Я маю право!»