Освіта по-новому: як кропивничани навчаються під час карантину
З понеділка для учнів 5-11 класів з усієї країни стартував проєкт «Всеукраїнська школа онлайн» – уроки з 11 предметів. У рамках навчання діти проходять шкільну програму, не виходячи з будинку. Уроки транслюють українські телеканали та YouTube-канал Міністерства освіти і науки. Викладають предмети 40 вчителів з української мови, української літератури, історії України, всесвітньої історії, англійської мови, фізики, алгебри, геометрії, географії, хімії та біології.
Проте як ставляться до такого формату батьки та самі діти? Адже це щось абсолютно нове для кожного з них. Слідкувати за начальним процесом треба тепер батькам, а не вчителям. Водночас з цим діти не можуть особисто звернутися до вчителя під час уроку, чи навіть просто поспілкуватися з друзями на перерві. Тож, яке ставлення батьків та дітей до такого формату навчання?
В цілому більшість батьків Кропивницького частково чи навіть повністю підтримують такий спосіб подачі інформації. Так, зі ста опитаних батьків кожен другий повністю підтримує такий формат навчання їхніх дітей. 30% частково підтримують, але вважають, що можна було б придумати щось краще. Інші 20% повністю не підтримують формат телевізійного навчання дітей та вважають, що його необхідно змінювати.
Із тих, хто «за», одні аргументують свою позицію, що це щось нове, що дійсно подобається їхнім дітям.
- Для деяких дітей це може бути корисно. Наприклад, якщо немає підручника, інтернету, батьків, які можуть пояснити. А деяким дітям просто цікавий такий формат і вони з задоволенням дивляться і навчаються, - запевняє Любов Нечипоренко.
Деяким подобається вдалий підбір учителів та зірок, які беруть участь в навчанні дітей.
- На уроки приходять якісь знаменитості типу Педана, і вчитель пояснює урок саме їм, а не в порожнечу. На сьогодні вже відомо, що вчитель біології дуже гарний, під час руханки смішно танцює Усик, а на хімії вчитель пояснив, що можна розлити спирт по парті і підпалити його. - Я не хочу ходити в школу! - бігає Катя по хаті. - Тепер я хочу кожний день навчатися тільки так! Може, й вашим малим сподобається, - ділиться своїм досвідом Надія Паливода.
А хтось просто вважає, що такий варіант найкращий в теперішніх умовах.
- Моя донька в захваті. Немає проблем сісти і займатися. Звичайно, такий формат не замінить живого уроку, але в ситуації, що склалася – це прекрасний варіант, - стверджує Валерія Воронова.
Але є й багато тих, хто вбачає багато недоліків у такому навчанні. Найбільше зауважень зібралося з приводу того, що дітей навчають вже пройденому раніше матеріалу в їхній школі.
- Моя донька включила українську мову. І там чомусь для 10-го класу розповідали про частини мови. Дивно, але це тема класу 5-го. Потім фізику подивилась і сказала, що цю тему вони ще до карантину пройшли. Хоча виклад матеріалу сподобався. Але вирішила не гаяти час і сіла за свої заняття, - зазначає Євгенія Токар.
- Важко об'єктивно оцінити якість телевізійного навчання, бо теми викладають ті, які вже пройшли. Але як повторення старшій подобається. А для учнів сільських шкіл, де немає інтернету, це дуже корисна річ, - зазначає Євгенія Захарченко.
Також батьки звертають увагу на перерву між уроками, під час якої діти вимушені слухати новини та іншу, на їхню думку, непотрібну інформацію.
- Дивимося 5 клас, повторення пройденого матеріалу. Я не маючи відповідної освіти, точно не поясню краще, тому ініціатива доречна та корисна. А от на перерву треба вимикати, тому що перехід від уроку до статистики померлих від вірусу вражає. Зрозуміло, що уроки - це вставки у вже сформовану програму, але постійне нагнітання паніки дорослі не всі витримують, не те що діти. Завтра будемо дивитися на ютуб-каналі МОН, - розповідає Ірина Чорна.
У деяких батьків виникають питання стосовно компетентності конкретних вчителів.
- Англійська для 7 класу слабенька, історія, алгебра теми пройдені вже. Географія: тема та, яку зараз проходять за програмою, - стверджує Ганна Богомолова.
А інші хотіли б додати трохи креативності урокам в режимі онлайн.
- Я очікувала чогось цікавішого, із залученням інфографіки, монтажу, цікавинок. Географію можна було б викладати на природі. А фізику і хімію - з наукової лабораторії. Історію - з музею. І вчитель най буде у вбранні того часу. А краще оформити то все виставою в ролях. Ну або хоча б мультфільм примітивний намалювати. З гумором і цікавий. Алгебру і геометрію прив'язати до життя, а не розв'язувати абстрактні задачки. Біологія - взагалі неймовірно цікавий предмет. Як її умудряються спаплюжити до нудоти - уявлення не маю. Це називається креатив. Коли є бажання зацікавити, а не відчитати лекцію для галочки, - зазначає Світлана Ткаченко.
Серед тих, хто категорично проти такого формату навчання, головною думкою виступає неактуальність використання телевізору у сучасному навчанні дітей.
- У багатьох нема давно телевізора. Тому не бачу сенс, коли навчається лише частина дітей. Також не розумію подальший план дій - ті, хто не мав можливості навчатися через проблеми батьків, мають залишайся на другий рік? Чи ті, хто сумлінно навчався, будуть проходити програму вдруге? - скаржиться Тетяна Коваленко.
Що стосується вчителів, то вони, в цілому, підтримують ідею віддаленого навчання по телевізору, проте не вважають її досконалою.
- Безумовно, це краще, ніж нічого. Проте до цього варто було підготуватися завчасно, аби не робити тих помилок, які ми зараз бачимо. Але все ж, на мою думку, краще було б організувати уроки по Zoom. Адже у кожного вчителя є індивідуальний підхід до своїх учнів: вони завжди зупиняться, пояснять що незрозуміло й допоможуть з усіма можливими проблемами. Людина в телевізорі цього не зробить, - стверджує вчителька НВО №31 Олена Ткачук.
Також у мережі активно поширюють фейли вчителів по телебаченню. Так, ще в перші дні навчання, під час уроку вчителька з математики зробила помилку в прикладі: віднявши 2,2 від 30,2, в неї вийшло 18. Також, нещодавно вчителька географії під час уроку для 10-класників переплутала моря Індійського океану з Атлантичним. А вчора вчителька української мови «переселила» білих медведів в Антарктиду.
Проте варто розуміти, що ми живемо в період великого експерименту і вчителі тому не виключення. Зараз влада намагається запропонувати нам можливі варіанти співіснування в період кризової ситуації. А вдалі ці пропозиції чи ні, покаже лише час.
Нік Шендеровський