Підприємці поділилися нюансами експортно-імпортної діяльності

  • 2 черв. 2023 12:40
  • 300
    • Новина Підприємці поділилися нюансами експортно-імпортної діяльності Ранкове місто. Кропивницький
    Узагальнені результати проведених глибинних інтерв’ю з митними брокерами та митними декларантами «Міжнародна торгівля в умовах війни» в рамках конкурсу грантів для громадських організацій «НАШ КОРДОН в умовах російської агресії проти України».
     
    Метою дослідження є постійний моніторинг (оцінка поточного стану та зміни) задоволеності представниками бізнесу умовами та якістю державних послуг, отриманих ними від Державної митної служби України при здійсненні експортно-імпортних операцій.
     
    Глибинні інтерв’ю проводились з 6 респондентами, з них 5 є представниками митних брокерів, що здійснюють більшу частину своєї діяльності в межах Дніпровської митниці Держмитслужби України та один митний декларант, підприємство якого розташовано в Дніпропетровській області.
     
    Підприємства, що обслуговуються митними брокерами, здійснюють широкий спектр економічної діяльності. В рамках проведених глибинних інтерв’ю нас цікавила їх експортно-імпортна діяльність. Вона досить широка: від експортно-імпортних операцій з переміщення товарів та технологій сільського виробництва до операцій в гірничовидобувній галузі, а також продуктів широкого вжитку та машинобудування. 
    Звіт побудовано відповідно до структури глибинного опитування: зазначено питання й одразу ж наведено узагальнену відповідь респондентів.
     
    1. Яких змін зазнала експортна складова діяльності Ваших клієнтів з протягом попередніх двох місяців?
    Більшість респондентів відмітили сталість експортної складової протягом останніх двох місяців. Лише 2 з 6 опитаних відмітили скорочення експорту товарів, це стосувалось продуктів аграрного виробництва. 
     
    - Як змінилися напрями експорту? До яких країн експорт припинився або зменшився до мінімального рівня?
    Ті опитані, що відмітили скорочення експорту назвали країни Польща, Угорщина. Польщу відзначають як країну, що зробила транзит товарів своєю територією досить складним.
     
    - Чи з’явилися нові країни, до яких ваші клієнти здійснюють експорт власної продукції? Які це країни? Чому саме вони?
    Нових напрямів експорту власної продукції клієнтів опитаних представників митних брокерів не названо. 
     
    - Які основні проблеми Ви можете виділити при здійсненні експортних операцій?
    До проблем, що заважають здійсненню експорту товарів майже всі опитувані віднесли великі черги на кордоні, більша частина стикалась з неможливістю підтвердження походження сировини, особливо гостро для підприємств, що здійснили релокацію.Частина респондентів відмітили інші бюрократичні формальності країн ЄС та встановлення квот, а ще один з респондентів заявив про брак обігових коштів як причину, що не дозволяє наростити експорт. 
     
    - Як, на Вашу думку, можна розв'язувати вказані проблеми?
    Збільшити пропускну здатність кордону, запропонувати підприємствам що здійснили релокацію спрощену схему проведення перереєстрації підприємств або тимчасової зміни його місцеперебування, введення державних програм підтримки експортоорієнтованих підприємств. Щодо збільшення пропускної здатності кордону, то комплекс заходів досить широкий: від відкриття нових пунктів пропуску і організації спільного контролю у вже існуючих, до чіткого дотримання законодавства в питаннях митної справи та не створення штучних перепон для експорту. 
     
    - Які кроки, на Вашу думку, потрібно здійснити для збільшення обсягів експорту в цілому?
    Законодавче врегулювання щодо походження сировини, збільшення пропускної спроможності кордонів, можливості отримання коротких та дешевих кредитів для здійснення експортних операцій.
     
    2. Які проблеми під час здійснення імпортних операцій з’явилися протягом попередніх двох місяців?
     
    Опитані респонденти не змогли виділити проблеми, що виникли протягом саме останніх двох місяців, а скористались нагодою наголосити на невирішених раніше проблемних питаннях, що мають досить довгу історію. Системне підвищення митної вартості без можливості апеляції та розгляду оригіналів документів, що підтверджують митну вартість в досудовому розгляді. Судовий розгляд досить тривалий і гроші вимиваються з обігу залишаючись на рахунку митниці, а повернення займає мінімум пів року. Рішення суду дійсне, за практикою митниці, тільки на одну поставку і неможе бути прийнятим до уваги навіть в межах одного зовнішньоекономічного договору, що передбачає декілька поставок. Збільшення кількості доглядів, залучення до доглядів представників відділів по боротьбі з контрабандою та порушення митних правил, та слідчих органів ДБР, останні в своїй діяльності не підпорядковуються митному кодексу та не дотримуються строків проведення митного оформлення. За відсутності ризиків, інспектори для відведення від себе можливої уваги контролюючих органів особисто генерують ризики та проводять необов’язкові огляди та інші митні формальності.
     
    - Як, на Вашу думку, можна розв'язувати вказані проблеми?
     
    Дотримуватись законодавства України та міжнародних договорів з питань митної справи.
     
    3. Як би ви оцінили діяльність Дніпровської митниці Держмитслужби під час воєнного стану, зокрема попередніх двох місяців?
    - Наскільки оперативно працівники митниці реагували на нові умови ведення експортно-імпортних операцій?
    Реакція відбувається із затримкою, реакцію неможливо передбачити, бо керуються внутрішніми листами, які не публікуються для широкого загалу. Держмитслужба працює сама на себе, без врахування інтересів бізнесу. Розпорядження кабміну не виконуються до того часу, поки не з’являться внутрішні накази або роз’яснення.
     
    Які проблеми чи недоліки при здійсненні митних процедур Ви могли б виділити?
    1. Не дотримання часових нормативів митного контролю та оформлення товарів та транспортних засобів.
    2. Заблоковане внесення змін до реєстру об’єктів прав інтелектуальної власності, що призводить до необхідності направляти листів щодо торговельних марок, корисних моделей тощо.
    3. Не відповідність Кодів УКТЗЕД в європейському та українському митному просторі.
    4. Не сприйняття документів, що підтверджують митну вартість товарів.
    5. Не сприйняття документів, що підтверджують законність застосування преференцій.
     
    - Яким чином можна позбутися вказаних проблем недоліків?
    Виконувати норми законодавства, розблокувати внесення змін до різноманітних реєстрів. 
     
    - Як би Ви оцінили якість комунікації працівників митниці з представниками бізнесу?
    Вислуховують, проводять робочі зустрічі, спільні наради, але реакція лише для того, щоб було зафіксовано, що захід проведено або відповідь надано.Без прийняття рішення в Києві будь-які дії на місцях малоймовірні, а інформація на центр передається тільки, якщо є загроза розголосу або втручання закордонних партнерів.
     
    - Чи можете Ви назвати позитивні зміни, які відбулися на митниці протягом попередніх двох місяців? Які саме?
    Респонденти не змогли назвати жодної позитивної зміни, що відбулась на митниці протягом попередніх двох місяців
     
    4. Назвіть самий кричущий факт (проблемне питання), який трапився при здійсненні вашими клієнтами зовнішньоекономічної діяльності протягом попередніх двох місяців? У чому полягала його суть?
    Підвищення митної вартості попри наявність прямого договору, оригіналу виписки з податкових органів країни контрагента про зарахування на рахунок підприємства коштів відповідно до договору, висновку ТПП як України, так і країни контрагента, довідки про котирування на біржі тощо.
    Затримка товару та відбір проб та зразків під час здійснення експортних операцій, не дивлячись на висновки лабораторії та товарної експертизи.
    Картки відмови за формальними ознаками застосовуються до товару, що має право використовувати преференції і миттєве оформлення, якщо преференції прибрані.
    Очікування представників ДБР більш як 3 доби, після чого повідомлення, що їх не буде; неможливість документального оформлення причини затримки митного оформлення та пояснити це клієнту.
     
    5. Назвіть самий позитивний факт (вирішене питання), який трапився при здійсненні Вашими клієнтами зовнішньоекономічної діяльності протягом попередніх двох місяців? У чому полягала його суть?
    Єдиним позитивним моментом, що відзначили майже всі респонденти є можливість подачі документів на отримання ЄВРО-1 в електронному вигляді.
     
    Підсумовуючи проведене дослідження можемо зазначити наступне:
    1. Скорочення експорту продукції виявилось незначним і стосувалось в першу чергу виробників агросфери.
    2. Розширення географії українського експорту не відбулось, підприємства працюють виконуючи раніше підписані контракти.
    3. За останні два місяці нових проблем, що істотно впливали на здійснення експортно-імпортних операцій не спостерігалось, але активізувались раніше не вирішені проблеми.
    4. Держмитслужба продовжує залишатись річчю в собі і працювати паралельно з українським бізнесом, керуючись власними поглядами та завданнями;
    5. Відбувається поступова цифровізація діяльності Держмитслужби, що дає надію на розвиток електронної митниці.
    Тетяна Котенко,
    голова ГО Стратегія Майбутнього