Перший рік дорожньої децентралізації: результати і плани на майбутнє

  • 18 груд. 2018 09:43
  • 1083
    • Новина Перший рік дорожньої децентралізації: результати і плани на майбутнє Ранкове місто. Кропивницький
     
    Наприкінці листопада добіг до завершення сезон будівництва та ремонту доріг. Зараз дорожні служби перейшли у зимовий режим роботи, а урядовці підбили підсумки будівельних робіт і почали складати плани на наступний рік. Які результати принесла дорожня децентралізація цього року та чого чекати у 2019-му, деталі дізнавались наші експерти.
     
    Підсумки ремонтного сезону
    Цей рік став першим роком децентралізації в дорожній сфері. З січня Держагентство «Укравтодор» відповідає тільки за 50 тисяч кілометрів доріг державного значення, як 
     
    наприклад, траса Київ – Чоп. Решта 123 тисячі кілометрів дорожньої мережі країни були передані місцевій владі. Саме тому цього року оцінювати результати дорожнього будівництва варто на двох рівнях: державному і місцевому. 
     
    За словами голови «Укравтодору» Славоміра Новака, загалом 2018 року було відремонтовано 3 500 кілометрів доріг. На дорогах державного значення виконано 95% від  запланованих обсягів дорожніх робіт. Зокрема, розпочалась реконструкція об’їзду міста Житомира і перебудова дороги на ділянці Лубни – Полтава. 
     
    На дорогах місцевого значення було виконано 63% робіт. За даними Мінінфраструктури, найкращі темпи будівництва показала Хмельницька область, яка змогла повністю  освоїти всі гроші Дорожнього фонду. Ще п'ять областей витратили понад 90% фінансування – це Львівська, Вінницька, Чернігівська, Харківська та Запорізька області. 
     
    Найнижчі показники дорожнього будівництва у Луганській області, де на ремонти витратили всього 42% виділених коштів. До п'ятірки найслабших потрапили також Одеська,  Тернопільська, Закарпатська і Миколаївська області. 
     
    Загалом цього року з Дорожнього фонду виділили 11 млрд гривень бюджетних коштів на дороги місцевого рівня, але гроші витрачались нерівномірно. Чому так сталося, в  уряді обіцяють з’ясувати шляхом аудиту. Перевіряти будуть як освоєння коштів, так і якість дорожнього покриття. Підсумувавши результати, Держаудитслужба зробить  рекомендації на наступний будівельний сезон. 
     
    Експерти зауважують, що невисокі темпи дорожнього будівництва на місцях є закономірними. Адже це лише перший рік децентралізації доріг, і регіонам потрібен час, аби  розібратись із тендерами та новим рівнем відповідальності. 
     
    - В Україні дорожнє полотно зношене більш ніж на 90%. Не факт, що місцева влада готова вийти ремонтувати такі обсяги. Піде рік-два, поки вони розберуться. Децентралізація – це правильно, але буде рік-два паузи, – зазначає голова правління організації «Моя дорога» Роман Хміль.
     
    Звичайно, є і ті, хто вже успішно використав переваги дорожньої децентралізації. Наприклад, у Харківській області результатом дорожнього сезону стали 200 кілометрів відремонтованих автошляхів. 
     
    Плани на майбутнє
    У Державному бюджеті на 2019 рік, який парламент ухвалив 22 листопада, на дороги передбачено 55,1 млрд гривень, що на 7,4 млрд гривень більше, ніж цього року. При  цьому 17 млрд від цієї суми спрямують на субвенцію місцевим бюджетам, а 2,5 млрд – на програми безпеки дорожнього руху.
     
    Відповідно до розпорядження «Укравтодору», наступного року діятимуть жорсткіші вимоги до підрядників. У всіх контрактах на поточне будівництво та ремонт буде передбачена гарантія строком не менше 5 років, а на капітальний ремонт – 10 років. Таким чином, підрядники будуть зацікавлені робити якісно, аби не переробляти роботу за власний рахунок.
     
    - Не для того ми проводимо масштабні ремонти доріг по всій країні, щоб гроші витрачалися на неякісні роботи. Жодна показуха нам не потрібна, – зазначив Президент Петро Порошенко під час огляду відремонтованої ділянки дороги Миколаїв-Снігурівка.
     
    При цьому міністр інфраструктури Володимир Омелян заявив, що наступного року контрольні органи особливу увагу будуть приділяти якості використаних матеріалів.
     
    - Будуть перевірятися масово всі асфальтні заводи, вся сировина, яка закуповується, щоб потім не було великих очей, що ми цього не знали, що такий бітум такої в'язкості  може використовуватись, – зазначив міністр.
     
    В «Укравтодорі» зауважують, що наступного року триватиме капітальний ремонт ключових автошляхів України, зокрема, за маршрутами «Київ – Одеса», «Знам'янка – Луганськ», 
     
    «Львів – Рава Руська». При цьому тендери на будівництво доріг у 2019 році оголошуються вже зараз.
     
    - Ми вперше почали планувати тендери наперед. У 2018 році ми оголосили 27 тендерів на суму 26,5 млрд грн на 2019 рік, – сказав Новак.
     
    На сьогодні сезон ремонту доріг завершено. Нині дорожні служби готові до зимового утримання доріг, підготували до роботи снігоочисну техніку і закупили матеріали для посипання автошляхів. Місцева влада має кілька місяців, аби продумати, яким буде наступний дорожній сезон. 
     
     
    Матеріал Центру громадського моніторингу та контролю
     
    Нагадаємо: Управління статистики констатує інфляційну динаміку на Кіровоградщині