Покращити перевезення вже сьогодні
В Кіровоградській міськраді розповіли, які автобуси запустять на маршрути.
Одразу зазначимо — мова піде не про традиційні маршрутки, що бігають вулицями нашого міста, а про широко розрекламовані міською владою автобуси великої місткості, здатні, на думку владних кіл, «покращити перевезення вже сьогодні».
Отже, як повідомив начальник управління транспорту та зв’язку міської ради Кропивницького Олександр Вергун, два десятки автобусів вже придбані, але ще не прибули до обласного центру. Аукціон з їхнього придбання відбувся 15 травня, участь взяли три офіційні дилери виробників. З них до процесу були допущені двоє — обидва є представниками Мінського автомобільного заводу, який успішно працює на українському авторинку.
Загальна вартість нового придбання склала 69 мільйонів 579 тисяч 900 гривень, що приблизно дає 3,478 млн. грн. за одну одиницю. Переможцем став ТД «Вітан». Після 70–відсоткової передоплати до Кропивницького завітав представник МАЗу, який ознайомився з майбутніми умовами роботи та обслуговування нових автобусів. Власне ж прибуття очікується на початок вересня.
Нові МАЗи — 2017 року випуску, оснащені двигунами стандарту Євро5, обладнані чотирма камерами спостереження, що дає можливість безпроблемно долучити їх до програми «Безпечне місто». Додатково їх обладнають бортовими ПК, які нині встановлені на нових міських тролейбусах. Після реєстрації та отримання державних та бортових номерів буде проголошено конкурс на маршрути.
За задумом управління транспорту, нові автобуси мають курсувати обома Балашівками (Старою і Новою), Новоолексіївкою, Ковалівкою, Великою Балкою, також вірогідне залучення п’яти автобусів для сполучення з селищем Новим. Але трохи дивним видалось намагання залучити їх до маршрутів в районах 5/5 або Арнаутове — в силу габаритів маневрування в цих районах буде вельми складним. Маршрут № 274, можливо, проходимиме через Ковалівкку, а № 103 буде подовжено до Завадівки. Поживемо, побачимо.
На запитання, чи не краще пустити габаритні автобуси по ключових магістралях, а маршрутну «дрібноту» на віддалені мікрорайони, Вергун відповів, що не виключає такого розвитку подій, але діючі угоди на перевезення за відповідними маршрутами укладені до першого кварталу наступного року. Лише по завершенні «контракту» він може бути переглянутий.
Зупинився посадовець і на розвитку новоствореного КП «Електротранс», на баланс якого планують передати нові автобуси. Наразі розроблений інвестпроект з Євробанком реконструкції та розвитку щодо прокладення нових тролейбусних ліній та придбання ще двох десятків тролейбусів, а також побудови кількох нових підстанцій. До речі, в європейських країнах аналогом Prozorro є пряма угода з ЄБРР.
Але повернемось до автобусів. На відміну від «електроколег», вони прибудуть до обласного центру власним ходом партіями по дві–три машини — все залежить від швидкості розмитнення. В зв’язку з цим комунальне підприємство готується до цілодобового режиму роботи — для швидкого обслуговування техніки. На жаль, цілодобова робота комунального транспорту ані підприємством, ані міською владою не розглядається. Робочий час триватиме з 6 до 23 години, далі дві години обслуговування. На запитання, чи не буде тисячекілометровий пробіг означати статус «б/в» придбаних автобусів, Олександр Вергун запевнив, що по прибутті буде проведено техогляд та при позитивному результаті лічильник–одометр буде обнулений. На сьогодні вже сформовано 40 екіпажів, навіть з резервом водіїв.
І, звісно ж, у розмові з посадовцем не оминули питання тарифів. Як повідомив Вергун, згідно ухваленого рішення сесії міської ради, листи щодо скасування угод по 4,5 гривні всім надіслані. Але всі перевізники відмовились добровільно зменшити тарифи, тому тривають судові тяганини. Іншою умовою угод стало або надання доступу до баз даних, або обладнання до кінця поточного року системами навігації діючих маршруток. З 11 перевізників міста лише троє виконали цю умову — один встановив навігатори, а двоє надали доступ до даних.
Але проблеми не лише зникають, а й зростають. Велика плинність водійських кадрів, збільшення поточних та капітальних ремонтів з одного боку та вимоги реформування цієї сфери — з іншого. Наприклад, так званий електронний квиток вимагатиме встановлення спеціальних терміналів, які коштують приблизно 600 доларів США. Чи коже собі це дозволить? А з нашим менталітетом все перевіряти на міцність вік цієї електроніки буде дуже коротким.
І наостанок — в думках міських управлінців з’явились думки й щодо комунальних легкових таксі на базі електромобілів. Як відомо, українська влада вирішила реформувати таксі, запровадивши обов’язкові жовто–чорні номери для ліцензованих перевізників. В разі реалізації цього нововведення так звані «бомбіли» опиняться поза законом — отже, комунальне таксі може завоювати свою нішу.
Але до осені ще є певний час. Тож дочекаємось автобусів, а там побачимо. Принаймні, черговий плюс до «покращення» вже зроблено.
Максим Гуцалюк