Що таке Святе Богоявлення, Хрещення Господнє? Коли потрібно набирати воду у храмах?
Закінчуються святі дні (святки), радісні дні різдвяних свят. 18 січня – Хрещенський святвечір, завжди пісний день. Цим днем ми готуємося до Святого Богоявлення. По закінченні Великої вечірні в святвечір відбувається перше велике освячення води. Це древній обряд, християнська традиція, тісно пов'язана з Таїнством Євхаристії (причастя). Подібно до того, як в літургії звершується таїнство Воплощення, так і Богоявленська вода (по-грецьки агіасма - велика святиня) знаменує одухотворення і перетворення стихій. Церква свідчить, що весь тварний світ буде мати причетність до Царства Божого. Водою все омивається і насичується, все очищається і зрошується.
Але не цим тільки обмежується значення води. Воно в тому, що Сам Творець всіх речей - Христос - «нисшел како дождь, познан был как источник, распространился как река, и крестился в Иордане» (по слову священномученика Іполита Римського). І вже 19 січня за н.ст. Православна Церква здійснює святкування Хрещення Господнього. Слово «хрещення» походить від грецького дієслова «занурювати». У святих отців ми знаходимо опис декількох видів хрещення. У святителя Григорія Богослова (IVст) наведено 5 видів хрещення: перше Моісея, яке очищало людини від тілесного бруду, друге - Предтечеве, хрещення покаяння, яке вело людей до усвідомлення їхньої гріховності і готувало до прийняття досконалого хрещення Христа, через яке за допомогою Духа Святого всі охрещені стають християнами; четверте - це скріплене кров'ю хрещення мучеництва, п'яте - хрещення покаяння і сліз...
Велике двонадесяте свято Хрещення знаменує одкровення Таїн Божих земних і світу невидимого. Людина поєднує в собі обидва світи, видимий - тіло, а невидимий - безсмертна душа. Краєчком свого обмеженого гріхом розуму ми розуміємо тільки частину створеного Богом. Це свято є також в самому Таїнстві церковного Хрещення. Христос з'явився на Йордані не тільки для відновлення занепалої людини, але і для оновлення всього земного, всієї природи. І нині свято не тільки людей, а й природи. Навіть наука сьогодні переконалася, як змінюється вода при її освяченні. За даними Санкт-Петербурзьких вчених, оптична щільність Хрещенської води набагато вище, ніж з тих же джерел в звичайні дні. Більш того, вона близька до оптичної щільності води з річки Йордан. Напередодні 19 січня кілька років поспіль реєструвалися інтенсивні сплески потоку нейтронів, що перевищують фонові рівні в 100-200 разів (НДІ ядерної фізики при МДУ). І головне, що кожен вірянин-християнин може і зараз повністю підтвердити слова святителя Іоанна Златоустого, котрі він виголосив в проповіді на день Хрещення Христового більш ніж 1630 років тому: «Почему же Богоявлением называется не тот день, в который Господь родился, а тот, в который Он крестился? Настоящий день есть тот самый, в который Он крестился и освятил естество вод. Поэтому в этот праздник все, почерпнув воды, приносят ее домой и хранят во весь год, так как сегодня освящение воды; и происходит явное знамение: эта вода в существе своем не портится с течением времени, но почерпнутая сегодня, она целый год, а часто два и три года, остается неповрежденной и свежею, и после долгого времени не уступает водам, только что почерпнутым из источников. Почему же этот день называется Богоявлением? Потому что Христос сделался известным для всех не тогда, когда родился, но когда крестился; до этого дня Он не был известен народу».
А ми з часів Адама досі заражені тяжінням до всього земного, ретельно намагаємось досягти обіцяного стародавнім змієм: «І станете, як боги». Будемо ж в це свято дякувати Богові за Його безцінне піклування про нас, грішних!
Багато хто вважає, що вода богоявленська (освячена 18 січня) і водохресна (освячена 19 січня), різні. Насправді і в святвечір, і в день хрещення відбувається один і той же чин великого водоосвячення і вода отримує однакові властивості. І по самій службі Святого Богоявлення, Водохреща, велике освячення води відбувається двічі саме в одне свято: після Великої вечірні 18 січня і після Божественної літургії 19 січня. Ця свята вода запасається на весь рік для вживання во здравіє собі і на освячення будинків і всього господарства. Але без молитви і віри будь-які церковні святині мало корисні для нас. До великої агіасми потрібно приступити з вірою, адже недарма водохресну воду називають ще «водою віри». Ми, православні християни, віримо, що саме по молитвам Вселенської Православної Церкви в цей день освячується вода у всіх джерелах, колодязях і чистих водоймах.
Бог не творить чудес там, де хочуть бачити їх тільки з цікавості, без щирого наміру скористатися ними для свого спасіння. Щоб свята вода принесла велику користь, будемо дбати про чистоту душі, про світлі помисли і діяння.
В цьому році неділя після Богоявлення припадає на 20 січня, на святкування Собору Іоанна Хрестителя. Відзначаючи кожну неділю як Малу Пасху, прославимо в цей день великого Пророка і Хрестителя, «найбільшого поміж народженими від жінок», прославимо сина праведної євангельської Єлисавети! Вона небесна покровителька нашого обл. центру, а значить і її великий син буде завжди підтримувати свою матір в молитві. Пам’ятаємо про це!
Бажаю всім благочестивим читачам духовної радості цих світлих днів, здоров'я, міцного стояння в нашій батьківській православній вірі. Миру на всій українській землі і Божого благословення!
Протоієрей Євгеній Назаренко