Що треба знати виборцям про Україну та кандидатів у президенти?
Україна – парламентсько-президентська республіка. Головними владними інституціями нашої держави є Верховна Рада, Президент та уряд.
Верховна Рада – є єдиним органом законодавчої влади. Основною її функцією є ухвалення законів.
У Верховній Раді має бути створено коаліцію парламентських фракцій, яка пропонує кандидатуру прем'єр-міністра. Цю кандидатуру Президент подає для розгляду та затвердження парламентом.
Крім законотворчої Верховна Рада має інші важливі функції та повноваження, які роблять її найвпливовішою державною інституцією, а саме:
затвердження державного бюджету і контроль за його виконанням;
призначення за поданням Президента міністра оборони, міністра закордонних справ та їх звільнення;
призначення на посаду та звільнення з посади за поданням Президента голови Служби безпеки України;
надання згоди на призначення на посаду та звільнення з посади Президентом Генерального прокурора; висловлення недовіри Генеральному прокуророві, що тягне його відставку;
призначення за поданням прем'єр-міністра інших членів Кабінету Міністрів та керівників низки інших центральних органів виконавчої влади та їх звільнення;
призначення на посаду керівника Національного банку України за поданням Президента;
ратифікація міжнародних договорів України та їх денонсація;
оголошення за поданням Президента стану війни і укладення миру, схвалення рішення Президента про використання Збройних Сил України та інших військових формувань у разі збройної агресії проти України;
затвердження за зверненням Президента указів про введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях, про загальну або часткову мобілізацію.
Президент України є главою держави і виступає від її імені.
До основних сфер відповідальності Президента належать:
зовнішня політика;
політика у сфері безпеки та оборони.
Зокрема, Президент:
представляє державу в міжнародних відносинах та здійснює керівництво зовнішньополітичною діяльністю України;
призначає та звільняє глав дипломатичних представництв України в інших державах і при міжнародних організаціях;
є Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил, призначає на посади та звільняє з посад вище командування ЗСУ;
вносить до парламенту подання про оголошення стану війни у разі збройної агресії проти України та ухвалює рішення про використання армії;
ухвалює рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях;
очолює Раду національної безпеки і оборони України;
може подавати до парламенту законопроекти;
має право вето щодо ухвалених парламентом законів (крім законів про внесення змін до Конституції) з наступним поверненням їх на повторний розгляд парламенту;
зупиняє дію актів Кабінету Міністрів з мотивів невідповідності Конституції з одночасним зверненням до Конституційного Суду;
пропонує кандидатури міністра оборони, міністра закордонних справ, голови Служби безпеки та Генерального прокурора.
Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Кабмін відповідальний перед Президентом і Верховною Радою, підконтрольний і підзвітний парламенту.
Компетенція уряду поширюється на такі сфери державної політики:
фінансову, цінову, інвестиційну;
податкову та митну;
праці й зайнятості населення, соціального захисту;
освіти, науки, культури, охорони природи;
зовнішньоекономічну та інші.
Зокрема, до компетенції уряду відносяться такі питання:
розміри тарифів на комунальні послуги;
розмір стипендій та пенсій;
ремонт доріг;
фінансування шкіл, дитячих садочків чи лікарень;
рівень зарплат чи субсидій.
Оцінюючи заяви та обіцянки кандидатів у президенти, виборцю варто ставити наступні запитання:
1. Чи має місце прямий зв’язок між обіцянкою кандидата і повноваженнями та сферами відповідальності Президента?
2. Якщо немає прямого зв’язку, то як саме кандидат збирається свою обіцянку виконати?
3. Наскільки новий президент буде спроможним у важливих кадрових змінах, потрібних для виконання його передвиборчих обіцянок?
При цьому слід пам'ятати:
1. Основні сфери повноважень Президента – зовнішня політика, безпека та оборона;
2. Президент може подавати до парламенту законопроекти у сферах, які не стосуються його прямих повноважень;
3. У виконанні багатьох своїх повноважень та функцій Президент залежить від Верховної Ради;
4. Президент не може призначати чи змінювати прем'єра та міністрів.
5. Президент може ветувати ухвалені Верховною Радою закони та зупиняти акти Кабінету Міністрів у будь-якій сфері, однак це не означає їх остаточного скасування.
Матеріал підготовлено в рамках проекту «Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа», що втілюється польським Фондом міжнародної солідарності у співпраці з українськими громадськими організаціями «Інтерньюз-Україна» та «Товариство Лева». Проект реалізується за кошти Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), а також за кошти Програми «Підтримка демократії», що у свою чергу фінансується з Програми польського співробітництва задля розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща.
Читайте також: Фактчекінг заяв Ігоря Мосійчука: більшість заяв є перебільшенням