У кропивницькому Прес-клубі обговорили унікальну цвітненську кераміку
У приміщенні Прес-клубу міста Кропивницького відбулася прес-конференція з теми "Цвітненська кераміка - всеукраїнський вимір".
У заході взяли участь організатори виставки, дослідники осередків народного гончарства, зберігачі фондів музеїв Кропивницької області, а також представники громади села Цвітного.
Приводом до заходу стало відкриття 29 червня 2018 року в Національному музеї-заповіднику смт Опішня Національної виставки творів кераміки Цвітненського гончарного осередку з фондових колекцій музеїв України. Експозиція складалася з понад 300 зразків традиційного гончарного кухонного та столового посуду, а також світлин гончарного виробництва села Цвітного.
За словами організаторів виставки, метою прес-конференції є ознайомлення жителів Кропивниччини з унікальними здобутками дослідників цвітненського гончарного осередку.
- Нещодавно ми повернулися з Національної виставки гончарства у селі Опішні, де презентували вироби гончарного мистецтва села Цвітне. Подія пройшла успішно й мала всеукраїнське значення. Їй передувала подібна виставка у 2014 році. Вона працювала 9 місяців. Протягом цього часу ми провели більше 60 екскурсій, які відвідали понад 1600 людей. Тоді метою було поширення інформації про Цвітне. З того часу постала потреба розповідати людям про те, що гончарне мистецтво зосереджене не лише в Опішні, як ми звикли думати, воно розвивається і на теренах нашої області. Просто тривалий час його практично не досліджували, і сьогодні доволі проблематично встановити, наприклад, хронологічні межі виготовлення того чи іншого виробу. Дуже прикро, що в четвертому томі "Історії декоративного мистецтва України" про Цвітне написано лише два абзаци. Тому на цьогорічній виставці в Опішні ми усвідомили, що нам слід повчитися в опішнян прагненню досліджувати і любити своє мистецтво, - розповіла завідувачка відділу мистецтв обласної наукової бібліотеки імені Чижевського, співорганізаторка виставки "Цвітне. Гончарство" (2014) Світлана Ушакова.
- Необхідність зберігати традиції декоративно-ужиткового мистецтва нашого краю стосується не лише гончарства, а й вишивки, різьби по дереву та інших народних ремесел. Днями у дворі одного з приватних будинків я бачила чудову вишиту ряднинку ручної роботи, якій місце в музеї, натомість нею просто були накриті курчата у клітці. Ми не цінуємо наші традиції, а вони дійсно унікальні, окремішні. Багато хто порівнює цвітненську кераміку з опішнянською. Спільні риси справді є, але є й принципово відмінні. Це стосується, у першу чергу, композиційних схем. Характерною рисою гончарства Цвітного є, до прикладу, безконтурне малювання. Також цвітнянці використовують глину, яка потребує особливої техніки роботи, - додала викладачка ЦДПУ імені Винниченка, художник-кераміст, дослідниця цвітненських осередків народного гончарства, співорганізатор виставки "Цвітне. Гончарство" (2014) Лариса Кулініч.
Також учасники прес-конференції обговорили перспективи збереження цвітненської кераміки.
- Я знаю, що в селі Цвітному багато хат стоять пустками та руйнуються. Було б добре в одній із таких хат зробити оселю гончара, музей, до якого б могли приїздити туристи з усієї України, як до Опішні, - зазначила Лариса Кулініч.
Наталя Нічишин