Відсьогодні стартує кампанія із підписання декларацій між пацієнтом і сімейним лікарем
Чи обов’язково укладати угоду із сімейним лікарем?
2 квітня у рамках медичної реформи розпочалася всеукраїнська кампанія із підписання декларацій між пацієнтом і сімейним лікарем. Що слід робити і де шукати свого лікаря, відповідає Центр громадського моніторингу та контролю.
Як шукати сімейного лікаря?
Підписати декларацію можна з будь-яким лікарем-терапевтом, педіатром чи сімейним лікарем у закладі первинної допомоги незалежно від місця проживання чи прописки. Головне – це зручність для пацієнта. Однак зверніть увагу, що електронну декларацію можна підписати лише з тим лікарем, який працює у закладі, уже підключеному до системи «Електронне здоров’я».
Щоб перевірити наявність медцентру у системі, потрібно ввести назву закладу у формі пошуку на сайті або ж звернутися безпосередньо до реєстратури. За словами представників МОЗ, долучення поліклінік до електронної системи ще триває. До речі, вже підключені до системи заклади мають спеціальну наліпку із написом «Тут можна обрати свого лікаря».
Ви можете укласти угоду із лікарем, до якого звикли і якому довіряєте. Якщо ж ви не маєте постійного лікаря, МОЗ рекомендує скористатися відгуками ваших друзів та знайомих або ж напряму познайомитися із лікарем у медичному закладі. Для цього не потрібно попереднього запису. Достатньо прийти до поліклініки і звернутися до реєстратури. Там можна отримати вичерпну інформацію про доступних медиків. Варто пам’ятати, що сімейний лікар обслуговує всю родину, терапевт – лише дорослих, а педіатр – лише дітей. При цьому норма обслуговування пацієнтів розподіляється таким чином: 1800 осіб для сімейного лікаря, 2000 осіб для терапевта і 900 осіб для педіатра. Утім, у МОЗ наголошують: «якщо у селі проживає 2 000 людей, то всі вони отримають змогу підписати декларацію з сімейним лікарем».
Де взяти бланк декларації?
Для підписання декларації з обраним лікарем потрібно мати з собою паспорт, ідентифікаційний код, а також свідоцтво про народження дитини, якщо декларація підписується для неї. Щодо самої декларації, жодних папірців заповнювати від руки не потрібно.
«Для підписання декларації бланки не потрібні: уповноважена особа медзакладу (у різних медзакладах це може бути або реєстратор, або медсестра, або лікар) вносить дані в електронну систему», – наголошує в.о. міністра охорони здоров’я Уляна Супрун.
При цьому на ваш мобільний телефон надійде СМС із кодом підтвердження, який потрібно повідомити медпрацівнику. Якщо у вас немає мобільного телефону, то доведеться залишити копії своїх документів.
Заповнена на комп’ютері декларація роздруковується у двох варіантах. Пацієнт перевіряє достовірність даних. У разі неточностей медпрацівник внесе зміни у системі і роздрукує оновлену декларацію. Потрібно підписати обидва варіанти: один для вас, а інший – для лікаря. Після цього представник медзакладу підтверджує вашу декларацію електронним цифровим підписом і надсилає її в систему «Електронне здоров’я».
Скільки триває угода?
Після підписання декларації з лікарем інформація про це зберігатиметься в електронній системі здоров’я. Уже з липня цього року Національна служба здоров’я України направлятиме гроші на ваше медичне обслуговування саме до того закладу, де працює обраний вами лікар.
Укладена з лікарем декларація не зобов’язує вас до кінця життя отримувати послуги лише в цього фахівця. Якщо вас не задовольняє рівень обслуговування або ж ви переїхали до іншого населеного пункту тощо, ви можете підписати угоду з іншим сімейним лікарем. Для цього навіть не потрібно розривати попередній договір. Оскільки вся інформація міститься в електронному вигляді, то під час підписання декларації із новим фахівцем медпрацівник просто оновить ваші дані у системі.
МОЗ не обмежує українців у строках щодо вибору сімейного лікаря. Однак відомство рекомендує зробити це до кінця цього року. Раніше повідомлялося, що з 2020 року пацієнти, які не уклали декларацію із сімейним лікарем, будуть змушені оплачувати візит до фахівця із власної кишені. Якщо у вас є будь-які додаткові питання щодо медичної реформи, ви можете зателефонувати на пряму гарячу лінію МОЗ за номером 15-45.
Матеріал Центру громадського моніторингу та контролю