Вергун роз’яснює, чому в кропивницьких маршрутках більше немає пільгового проїзду (ВІДЕО)

  • 10 лист. 2017 15:05
  • 2501
  •  
    Із появою нових багатомісних автобусів у Кропивницькому водії маршруток відмовляються перевозити пенсіонерів не те що безкоштовно, а навіть за дві гривні, які більшість із них платили. Про це повідомляє сайт "Без купюр"
     
    Водії туманно пояснюють це якимись новаціями, або ж тим, що відтепер пільговий проїзд є тільки в комунальному транспорті. Ми звенулися за роз’ясненнями до начальника управління розвитку транспорту та зв’язку Олександра Вергуна.
     
    Журналіст: Після появи нових автобусів водії маршруток відмовляються перевозити пільговиків безкоштовно і навіть за півціни. Наскільки це законно та якими нормами регламентується?
     
    Олександр Вергун: Відповідно до ст. 37 ЗУ “Про автомобільний транспорт”, пільгові перевезення пасажирів забезпечують автомобільні перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на автобусному маршруті. Автомобільному перевізнику забороняється відмовлятися від пільгових перевезень, крім випадків, передбачених законом. Безпідставна відмова від пільгового перевезення тягне за собою відповідальність. Це адміністративна відповідальність, яка накладається територіальним підрозділом Укртрансбезпеки.
     
     
    Види та обсяги пільгових перевезень установлюються замовленням, в якому визначається порядок компенсації автомобільним перевізникам, які здійснюють перевезення пасажирів на маршрутах, збитків від цих перевезень. Тобто, автомобільний перевізник, якщо не має замовлення на види і обсяги пільгових перевезень, тоді він відмовляє пільговикам в безкоштовному проїзді, крім випадків, передбачених законом. От випадок, коли він відмовляється, тобто у цього перевізника немає замовлень.
     
    На 2017 рік, як і в попередні роки, приймалася програма розвитку міського пасажирського транспорту та зв’язку. Це рішення від 15 березня №847. У нас в місті кількість осіб, що мають право на пільговий проїзд в громадському транспорті, налічує близько 80 000. Це учасники бойових дій — їх 3700. Інвалідів війни — 800. Інвалідів I-II групи — 5600 і так далі. І 53 тисячі пенсіонерів за віком. Згідно з порядком розрахунку компенсації перевізникам за пільговий проїзд, визначено перелік категорій пасажирів, за проїзд яких в автобусах загального користування, що працюють в режимі маршрутного таксі, здійснюється компенсація. Це 10 пільгових категорій:
     
    учасники бойових дій; інваліди; особи, які супроводжують інвалідів війни І групи; чорнобильці; інваліди І-ІІ групи; діти-інваліди; особа, яка супроводжує дитину-інваліда; діти до 6 років; діти з багатодітних сімей; діти-сироти, позбавлені батьківського піклування.
     
    Це особи, компенсація за проїзд яких передбачається з міського бюджету. Тобто, як ми бачимо в режимі маршрутного таксі пенсіонерів за віком немає. Ось інший додаток (показує додаток 3, – ред.) — це перелік окремих категорій громадян, за проїзд яких в електротранспорті та в автобусах, що працюють у звичайному режимі руху та до садово-городніх масивів, куди вони здійснювали перевезення з квітня по жовтень, виплачується компенсація. Тобто, якщо там 10 категорій, то тут 14. Це і ветерани військової служби, це і пенсіонери за віком, і реабілітовані особи. Тому, що з цього витікає. У нас у місті пільгові перевезення пасажирів в режимі маршрутного таксі ніколи не компенсувалися перевізникам. Компенсувалося підприємству електротранспорту, яке було раніше у приватних руках і “Автобусному парку” яке також було приватним. З 2014 року “Автобусний парк” у нас не працює. Весь цей період компенсація виплачувалася тролейбусному парку. Уже з 2016 року – це комунальне міське підприємство.
     
    Автомобільні перевізники, як я вже сказав, не отримували цю компенсацію. Але там є низка причин, чому вони не отримували. Це стосується питання ведення обліку пасажирів на їхньому підприємстві.  Як вони обліковують цих пасажирів? Як вони ведуть фінансово-господарську діяльність? Належним чином подати підтверджуючі документи вони не могли. Тому наприкінці 2016 року було прийнято рішення про придбання 20 автобусів в комунальну власність. І ці маршрути були розподілені так, щоб, наприклад, по центральних, де курсують тролейбуси, — це мікрорайон Жадова, Попова, Новомиколаївка, центральна частина міста, Ковалівка, там здійснюється безкоштовне перевезення всіх пільгових категорій населення. Придбавши ці 20 автобусів, ми розподілили їх так, щоб кожен мікрорайон в місті мав звичайний режим руху. Щоб діяв оцей порядок і перевізник мав право отримувати компенсацію. І ми могли реагувати належним чином на випадки нетактовної поведінки водіїв, хамського відношення до пасажирів. У тролейбусах, на відміну від маршруток, таких випадків немає. Та й в нових автобусах. Тому, щоб зайти в законне русло, дотримуватись тої ж статті 37 закону про автомобільний транспорт і про компенсацію, було прийнято рішення купити автобуси на наше комунальне підприємство, запустити їх на ті мікрорайони, де немає звичайного режиму руху, щоб забезпечити всіх пільгових осіб, які мають право на безкоштовний проїзд, таким проїздом. І пенсіонери за віком у маршрутних таксі не мають тепер  права на безкоштовний проїзд, тому що вони не отримують компенсації з міського бюджету.
     
    Журналіст: Я правильно розумію, що для того, щоб маршрутні таксі перевозили пільгові категорії безкоштовно й отримували за це компенсацію, вони мають подати певний пакет документів?
     
    Олександр Вергун: Так, вони повинні подати відповідний перелік документів, який передбачає порядок розрахунку компенсаційних виплат. Щоб ми мали підтвердження ведення фінансово-господарської діяльності, чіткий облік пасажирів. Бо це приватні підприємства, і зайти перевірити їх фінансово-господарську діяльність,  ми не маємо повноважень. Брати на себе таку відповідальність — компенсувати їм бюджетні кошти, не маючи документів про їхню фінансово-господарську діяльність — це дуже ризиковано.
     
    Журналіст: Але ж раніше вони перевозили пільгові категорії.
     
    Олександр Вергун: Вони перевозили, але перевозили за усною домовленістю, і вжити якогось конкретного заходу, що він відмовив тому самому пенсіонеру за віком у пільговому проїзді, законних підстав немає.
     
    Журналіст: Ви казали, що раніше перевозили лише тому, що не було альтернативи?
     
    Олександр Вергун: Так, не було альтернативи. На сьогоднішній день альтернатива є. Візьмемо, наприклад, мікрорайон Стара Балашівка. Багато надходить звернень до нас, що водії маршрутного таксі відмовляються перевозити пенсіонерів за віком безкоштовно. Але є альтернатива. Є автобусні маршрути з доволі нормальним графіками руху. Особа може безперешкодно сісти в автобус і доїхати як на Критий ринок, так і в центральну частину міста безкоштовно і без скандалів. І вона на це має повне законне право.
     
    Журналіст: Добре. А зараз хто саме отримує відшкодування, крім комунального підприємства? Які перевізники і чому?
     
    Олександр Вергун: Відшкодування отримує лише наше комунальне підприємство “Електротранс”, яке обслуговує тролейбусні маршрути, і на сьогоднішній день автобусні маршрути.
     
    Журналіст: Чи є якісь ще перевізники, які мають транспорт для перевезення пільгових категорій, але не отримують відшкодування?
     
    Олександр Вергун: Всі інші приватні перевізники, а в нас їх 9 на сьогоднішній день, мають автобуси класу “А”, які називають “Дельфін”. Вони компенсацію не отримують навіть за оцей перелік пільгових категорій громадян, який для них визначений. Згідно з роз’ясненням Міністерства соціальної політики, все діло йде до електронного квитка, щоб вилучити взагалі обіг коштів між пасажиром і водієм і, звісно, між замовником (нами) і перевізником. Щоб це обліковувалося в електронному вигляді, щоб був електронний квиток. Для чого і були внесені змінити в законодавство, де зобов’язали всіх цей електронний квиток запровадити і обладнати відповідними пристроями транспортні засоби. Питання відшкодування компенсації, яка є на сьогоднішній день, воно поступово відійде, тому що така система неефективна.
     
    Журналіст: Чи мають змогу зараз люди доїхати за пільговим тарифом в будь-яку частину міста? Адже якщо раніше вони їздили на маршрутках, то зараз мають смогу скористатися пільгами лише у тролейбусах і нових автобусах. Тобто, чи покриває пільгове сполучення все місто.
     
    Олександр Вергун: Так. Наприклад, якщо взяти конкретний мікрорайон – вул. Генерала Жадова–Катранівка, то там курсує маршрутне таксі 5а. Це від Генерала Жадова до СТО №1. Щоб потрапити туди безкоштовно, потрібно сісти на тролейбусний маршрут №10, доїхати до Центрального ринку і зробити пересадку на 123 чи 103 маршрут в сторону дитячої обласної лікарні. Якщо громадянам потрібно швидше дістатись, то треба платити більше, оскільки міський бюджет, на жаль, обмежений і не може забезпечити всі пільгові категорії населення безкоштовним проїздом. Кількість таких осіб дуже велика. Із 220-тисячного населення, як я вже казав, ми маємо майже 80 000 пільговиків.
     
    Журналіст: А які райони не покривають пільгові перевезення?
     
    Олександр Вергун: Селище Гірниче, наприклад. Там працює автобус в режимі маршрутного таксі – 44-й. Але на наступний рік ми також будемо купувати новий транспорт. Це, швидше за все, будуть автобуси середнього класу, приблизно такі, як працюють на маршруті 1-Ц, саме для того, щоб забезпечити такі мікрорайони, як селище Гірниче, де великий автобус по габаритах не зможе проїхати. А всі інші райони, Никонорівка, Масляниківка і той же Телецентр, Олексіївка, Стара та Нова Балашівка, Балка. Скрізь ці автобуси ходять.
     
    Нагадаємо: Райкович покатався на новому автобусі