Вчимося торгувати з Європою: можливості та виклики
Близько 70 відсотків підприємців вважають економічну ситуацію в Україні несприятливою. І все ж, попри кризу й нестабільність гривні, український малий бізнес орієнтується на експортну діяльність. Дедалі більше вітчизняних підприємців спрямовують свою продукцію та послуги саме до Європейського Союзу. Третина з опитаних уже вийшли на зовнішні ринки, ще стільки ж збираються це зробити найближчим часом.
Цінний експортер та героїчний експорт
— Кожен підприємець у нашій державі може стати експортером й розглядає експорт як наступний етап розвитку свого бізнесу, — розповідає торговий представник України — заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Наталія Микольська. — Крім того, що вони заробляють для себе, вони ще й заробляють для країни. Вони приносять іноземну валюту в економіку країни. Ми розуміємо, що іноземна валюта — це запорука міцності, стабільності гривні. Плюс це нові робочі місця, які створюються на доволі обмеженому ринку для тієї кількості населення, яке проживає в країні.
Угода про асоціацію України та ЄС, яка в повному обсязі набула чинності з вересня 2016 року, є всеосяжною. Вона стосується майже всіх сфер життя, серед яких особливе місце займає торгівля. Торговельна частина УА — це величезний документ, сотні сторінок тексту, які регулюють порядок торгівлі, опис конкретних груп товарів, вирішення суперечок тощо. Усі вони мають втілитись у конкретні стосунки українських та європейських партнерів та принести прибутки і підприємцям, і державі, і, зрештою, кожному громадянину.
Український експорт є важливим для економіки, бо половина нашого ВВП формується зараз саме від нього, продовжує Наталія Микольська. Наприклад, у 2016 році експортний складник становив 49,3 відсотка від ВВП.
— Минулий рік ми закінчили з ростом експорту товарів і послуг на рівні 16 відсотків (це дорівнює 7,2 млрд доларів США), — каже заступник міністра. — Загалом у 2017 році наш експорт товарів і послуг склав 52,3 млрд доларів США. В цьому, в першу чергу, заслуга українських експортерів, яких я особисто вважаю героями. Займатися бізнесом тяжко, а на міжнародній арені — й поготів.
Найбільший торговельний партнер
Європейський Союз є найбільшим торговельним партнером України, крім того, ринком фокусів, відповідно до експортної стратегії України, де наш експорт зростає вже другий рік поспіль. У 2017 році вага торгівлі товарами й послугами до ЄС складала близько 40 відсотків. За підсумками січня 2018 року, експорт товарів склав 3,7 млрд доларів США і збільшився майже на 710 млн доларів, а в процентному еквіваленті — близько 23 відсотків.
У 2017 році Україна експортувала до Євросоюзу 12 видів товарів та послуг, з яких найбільш затребуваними були транспортні послуги, послуги з переробки матеріальних ресурсів, послуги у сфері телекомунікації, а також комп’ютерні та інформаційні.
Як видно, бажання поки що більші за можливості. Воно і зрозуміло: шлях до європейського ринку тернистий і вимагає від українських виробників та підприємців дотримання всіх норм і регламентів ЄС.
— Основними торговельними партнерами України в рамках ЄС є Німеччина, Польща, Італія, Франція, Великобританія, Угорщина, Нідерланди, Іспанія, Чехія, Румунія, Австрія, Словаччина та Бельгія, — повідомили у Представництві України при Європейському Союзі та Європейському Співтоваристві з атомної енергії. — Найбільше українських товарів та послуг у 2016 році експортовано до Польщі (2424,3 млн $), Італії (2048,4 млн $), Німеччини (1903,5 млн $) та Угорщини (1166 млн $). Найбільше товарів та послуг імпортовано з Німеччини (4651,2 млн $), Польщі (2827,1 млн $), Франції (1621 млн $) та Італії (1388,8 млн $).
Підтримати своїх
Серед пріоритетів уряду, над якими працює Міністерство економічного розвитку і торгівлі, — підтримка українського експортера. Зокрема, йдеться про створення умов для розвитку різних сфер торгівлі та інновацій, підтримка експорту з боку держави, а також навчання підприємців для того, аби вони в міжнародній торгівлі почувались як риба у воді.
— Нещодавно уряд прийняв рішення про створення відповідної юридичної особи. Ми також подаємо до парламенту законопроект про внесення змін до закону про експортно–кредитне агентство. Вперше за всю історію у нас в бюджеті є фінансування на створення цієї інституції. Її основним завдання на початковому етапі буде страхування та перестрахування ризиків українських експортерів, — запевняє Наталія Микольська.
Ще одна стратегічна перевага новоствореного експортного агентства — сприяння переходу від торгівлі сировиною до експорту товарів і послуг з доданою вартістю та створення переліку нових перспективних ринків, які можуть бути цікавими для українських підприємців.
Цими питаннями опікується Офіс з просування експорту — новостворений дорадчий орган при Міністерстві економічного розвитку і торгівлі, який діє за принципом «єдиного вікна». Його місія — допомога українським експортерам вийти на нові, у тому числі європейські, ринки. Адже правила гри на європейському ринку непрості, часто змінюються чи коригуються. Очолює Офіс Мар’яна Каганяк. Очевидно, і уряду, і всім нам треба працювати над тим, щоб у світі ставало якомога більше українського продукту, вважає вона.
— Цього річ ми будемо трансформувати цей дорадчий органі у державну інституцію, — каже вона. — Все, що відбувалося до сьогодні, було здійснено завдяки проектам сприяння та технічної допомоги урядів США, Канади та інших країн. Це приклад того, як завдяки правильно підібраній команді допомогти бізнесу дізнатися про можливості, які є, і скористатися ними.
Наш головний напрямок — це робота з можливостями. Для цього потрібна освіта.
Нові можливості
Торік в Україні стартував проект «Експортна революція». Він розрахований на те, щоб 1 200 українських експортерів отримали практичні знання на двох рівнях: базовому та просунутому. Будь–яка українська компанія може зареєструватися на онлайн–платформі та взяти участь у вебінарах. Цей проект Офіс з просування експорту реалізує спільно з урядом Естонії. Він уже пройшов тестове випробування на естонському ринку й отримав високу оцінку завдяки практичному спрямуванню. Не професори, а бізнесмени–практики розповідають, що треба експортувати, як міняти мислення, аби мати успіх.
Ще один напрямок — «Бізнес–можливості». Це може бути участь у закордонних поїздках чи прийом закордонних делегацій тут, в Україні. Зокрема, під час однієї з таких акцій закордонні підприємці знайшли собі чотирьох українських партнерів.
«Експортний консалтинг» передбачає можливість отримати базову аналітику для компаній, щоб вони краще розуміли ринкові особливості та побачили нові можливості, про які не знали. Сюди входить допомога компаніям, що зареєструвалися на платформі Інтер-прайс Юроп Нетворк (Enterprise Europe Network) — на ній представлено понад 50 тисяч компаній. Нещодавно український бізнесмен, який зареєструвався на цій платформі, за три тижні знайшов собі бізнес–партнера у Великобританії й почав перемовини про поставку товару. Таких прикладів десятки.
Також є платформа B2В. В її рамках ми проводимо регіональні зустрічі, на які запрошуємо Раду з просування експорту, представників різних міністерств. Платформа має на меті інформування, налагодження комунікацій та зворотного зв’язку, а також промоцію можливостей. На жаль, через щільний робочий графік ми не можемо бувати в регіонах частіше двох разів на місяць, тому покладаємось на допоможу журналістів — аби з вашою допомогою якомога більше підприємців дізналися про джерела інформації та допомоги їхньому бізнесу.
Enteprise Europe Network (Європейська мережа підприємців) — це інформаційна мережа, яка була створена в 2008 році і об’єднує 66 країн, серед яких 28 країн ЄС, більше 50000 підприємств з 17 галузей. За допомогою EEN українські виробники мають доступ до інтернет–бази підприємств, інформації про В2В зустрічі, наукового співробітництва, консультативної та інноваційної підтримки.
EEN інформує про можливості розвитку в певній сфері, допомагає в залученні інвестицій для виробництва товарів і послуг, залученні нових технологій для підвищення конкурентоспроможності українських товаровиробників та підприємств, які надають послуги, розвитку технологій, розроблених в Україні за допомогою закордонних партнерів.
Отож, за допомогою цих проектів шукати іноземних партнерів за кордоном стає простіше. Нещодавно стартувала ще одна платформа: Export Promotion Office для експортерів. Тут українські компанії зможуть заявити про свою продукцію і послуги іноземним імпортерам, які регулярно звертаються до Офісу у пошуку української продукції. Наприклад, у Польщі розшукують виробників іграшок, у Норвегії — IT-компанії…
Платформу будуть популяризувати серед посольств, закордонних асоціацій, іноземних агенцій з розвитку торгівлі та інших іноземних установ.
Як це працює? Дуже просто. Реєструйтесь (https://epo.org.ua/sourcing–platform–launch/) та експортуйте українське!
Однак важливо пам’ятати: на зовнішніх ринках нас ніхто не чекає. Треба дуже активно працювати, навіть штовхатися ліктями, аби про тебе дізналися і звернули увагу.
Людмила Макей
Нагадаємо: Вчимося торгувати з Євросоюзом. Перевірте свої знання в нашій вікторині!
Матеріали публікуються в рамках проекту «Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа». Проект реалізується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Міністерства закордонних справ Республіки Польща. Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору автора(ів).