Як у Кропивницькому відзначили День театру
П’єси І.К.Карпенка-Карого та М.Л. Кропивницького очима театральних художників» - під такою назвою 26 березня 2019 р. у літературно-меморіальному музеї І.К. Карпенка-Карого відкрилася виставка, присвячена Міжнародному дню театру.
Цього дня до музею завітали студенти та викладачі мистецького факультету ЦДПУ імені Володимира Винниченка. Їм була презентована виставка, яка знайомить з так званою закадровою роботою театральних майстрів, кінцевий результат якої значною мірою впливає на сприйняття вистави глядачем.
В експозиції представлені ескізи декорацій, костюмів, макети декорацій, афіші, програми до вистав театру ім. М. Кропивницького, створені художниками Миколою Сакевичем, Есфір’ю Білецькою, Василем Єременком, Валерієм Івановим, Данилом Нарбутом.
Науковець музею Тетяна Ревва розповіла присутнім про найбільш цікаві моменти творчої біографії театральних художників – подружжя Миколи Сакевича та Есфір Білецької, які присвятили понад 30 років театру ім. М. Кропивницького. Саме Микола Сакевич у 1947 році ініціював реконструкцію оформлення театральних лож, розробив ескізи інтер’єрів глядацької зали. Він почав активно втілювати методики сценічних трансформацій, наголошуючи на тому, що художник повинен бути ще й інженером, конструктором, скульптором, архітектором, актором і режисером. Микола Микитович оформив понад сто вистав. В експозиції представлені ескізи до вистав «Суєта», «Пошилися у дурні», «Вій».
Його дружину Есфір Білецьку по праву вважали неперевершеним майстром ескізів театральних костюмів, досконалим знавцем історії та стилю епох. Вона створила цілу галерею образів з продуманими до найменших деталей формами і матеріалами, гримом, зачісками тощо. Свідченням майстерності театральної художниці є ескізи костюмів до вистави «Паливода ХVІІІ століття».
Майстром широкого художнього діапазону був наш земляк, уродженець села Дмитрівка Знам’янського району Василь Єременко. Кожна його робота була сповнена глибокої думки, життєвої правди, вишуканості та образності мислення. Ескізи декорацій до вистави «Хазяїн» та фото спектаклю – яскраве тому підтвердження.
Відомий театральний художник Данило Нарбут у театрі Кропивницького оформив лише одну виставу – «Титарівна» (1981). Проте вона вразила і критиків, і глядачів. Присутні мали змогу побачити ескізи костюмів Матері, кума Худолея, фото сцен вистави.
Численні ескізи афіш, костюмів, декорацій, програм до вистав «Титарівна» (1977), «Суєта», «Пошились у дурні», «Серенада кохання», «Гроші» («Сто тисяч»), «Наймичка», «Сава Чалий», «Чмир», автором яких є Валерій Іванов, демонструють високу майстерність художника. Він мав своєрідне сценічне бачення драматургії, свій напрям, естетику. Серед цікавинок експозиції – макет декорацій до вистави «Наймичка».
Про роль сучасного художника в роботі над театральною постановкою, про взаємодію з режисером розповів головний режисер Кіровоградського академічного обласного українського музично-драматичного театру ім. М. Кропивницького, заслужений діяч мистецтв України Євген Курман. Він продемонстрував відеоряд художнього оформлення вистав «Хазяїн», «Циганка Аза», «Маруся Чурай» та ін. Від Євгена Васильовича гості заходу дізналися про смислове навантаження окремих декорацій п’єс, несподівані художні рішення, «мистецькі коди». У свою чергу студенти зазначили, що саме такі зустрічі є не тільки цікавими, але й пізнавальними для них як майбутніх професійних художників.
Головний режисер театру ім. Марка Кропивницького подарував музею журнал «Антиквар», присвячений 100-річчю від дня народження Данила Лідера - великого художника, сценографа та педагога, чия мистецька спадщина є фундаментальним надбанням української культури ХХ століття.