Гамлет в жіночому образі? Сучасна постановка Гамлета на сцені театру Кропивницького (ФОТО)
Ви коли-небуть уявляли собі, що роль Гамлета може грати жінка?
На Малій сцені театру Кропивницького Львівський театр естрадних мініатюр "І люди, і ляльки" у останній день мистецького фестивалю представив "Гамлета". Той факт, що головну роль буде виконувати акторка, ми знали і були готові до цього... Але все інше теж було несподіваним і нестандартним - і так мало бути, бо ж темою цьогорічного фестивалю були - пошуки і експерименти.
В кожній людині є та частина душі, яка свідомо вдається до всіляких хитрощів, щоб контролювати ситуацію і досягти своєї мети (частіше корисливої), тому можна сказати, що в певній мірі кожна людина є маніпулятором, а проявляється це залежно від обставин і самого індивіда.
По-перше, ніяких костюмів і зачісок. Актори одягнені у трикотажні костюми і накидки сірого кольору, шкарпетки з мішковини. А великі ляльки мають якісь дивакуваті і навіть потворні обличчя, одягнені, на перший погляд, у лахміття. Декорації теж нестандартні: примітивні двері, пластикові діжки, паркан із пластикових каналізаційних труб.
По-друге, ролі виконували в основному молоді актори, а головну роль грала молода жінка.
По-третє, переклад тексту виконав Юрій Андрухович, це сучасна українська мова з розмовними обертами і словами, які в часи Шекспіра ще не вживались.
І головне - поруч з акторами грали і ляльки: то в тандемі з акторами, то окремо, то живі актори виступають на передній план, то ляльки, а іноді вони і говорили один з одним.
Виконавці ролей часто виходили в зал до глядачів і навіть заводили з ними розмову. Глядачі і так шоковані нестандартною постановкою, а тут ще головна героїня підходить і запитує: "Як ви думаєте, хто оце все оплачує?" Я відповіла, що, мабуть, з держбюджету... А то раптом Гамлет пропонує глядачам зачитати який-небуть монолог, настала тиша... Не хотілося показатися "незнавцем" літератури - та вийшов з прикрої ситуації викладач педуніверситету Олександр Ратушняк, який зачитав відомий монолог Гамлета "Бути чи не бути".
Усі пам’ятають епізод, коли група бродячих акторів на прохання Гамлета розігрує п'єсу «Вбивство Гонзаго», але у сучасній постановці актори показують не вбивство, а статевий акт, що обурило не лише Короля, навіть глядачі були у спантеличені.
Несподівано виглядають і епізоди загибелі персонажів, наприклад, заколотий рапірою батько Офеліії не просто помирає, а об’являє глядачам: "Мене вбито!"
Веселою була дія з гробокопачами-філософами, які співали кумедних пісень і жартували з міністром культури Євгеном Ніщуком, який завітав на другий акт постановки, і кепкували з режисера, називаючі його Йориком...
І знов повторився неприємний момент, як під час комедії "Вечеря з дурнем", коли глядачі, не додивившись виставу, почали тихенько виходити з зали, щоб встигнути на наступну п’єсу з Адою Роговцевою. Але могильщики не розгубилися: "Ось диви - мерці пішли!"
Тож в цілому експеримент вдався, думаю, кропивницькі глядачі здатні оцінити і зрозуміти сучасні постановки - треба ж йти у ногу з часом.
Олена Скочко
Нагадаємо: "Щастя - момент": у Кропивницькому пройшла моновистава Євгена Нищука за твором Винниченка
Нагадаємо: "Вечеря з дурнем " Кропивничанам показали, як повечеряти з придурком і самому не опинитися в дурнях