Весна — ідеальна пора року, щоб сісти на велосипед
Багато кропивничан, охочих пересісти на велосипед, обіцяють собі: прийде весна, сідаю на двоколісного. Приходить тепла пора, а роздуми замінити маршрутку на екологічний транспорт залишаються в планах. Часто впевненості зробити такий крок не вистачає через брак знань. Щоб відповісти на найпоширеніші запитання майбутніх велосипедистів «Первая городская» поспілкувалася з кропивницьким велоекспертом Максимом Гуцалюком.
— Чому весна — ідеальна пора року для того, щоб починати їздити на велосипеді?
— Як це не дивно, але велоексперти рекомендують починати катати взимку — не так боляче падати, краще відпрацьовується майстерність кермування та дотримання рівноваги. Враховуючи нашу зашореність та особливості інфраструктури, все ж доцільніше починати навесні, коли зійде сніг та підсохне грунтове чи асфальтове покриття. Якщо все піде вдало, поступово слід привчатись узагалі не припиняти велосезон. Ще один нюанс, який вартий уваги, — мета та стиль майбутніх покотеньок. Якщо не далі двору чи вулиці — це одне, якщо виникне прагнення походів чи участі у змаганнях — це геть інше. Тобто факторів впливу на велосипедизацію особистості знайдеться безліч.
— Що потрібно знати велосипедисту?
— Насамперед варто знати Правила дорожнього руху та технічні особливості власного велосипеда. Далі слід завести знайомства у веломайстернях та велокрамницях, одночасно додавшись до велоспільнот свого міста чи області у соціальних мережах. Якщо ж рівень покотеньок вийшов за межі прогулянкового та хочеться чогось більш цікавого — зголошуйтесь до участі в аматорських та професійних велозаходах спільнот міста та велосипедного відділу обласної Федерації спортивного туризму.
— Який велосипед порадиш початківцю?
— Все залежить від стилю й тривалості катання. Найперше правило — зріст людини і розмір рами мають відповідати одне одному. Відповідні таблиці є в Інтернеті. Типовий велосипед для цілорічного катання виглядає таким чином: алюмінієва рама, передня підресорена вилка, векторні або дискові гальма на обох колесах (останні трохи дорожчі, але надійніші й безпечніші), комбіновані манетки з гальмівними ручками, подвійні ободи коліс з алюмінію. Вибір розмірів покришок та діаметру коліс — це особиста справа велосипедиста. На поточний час найпопулярнішими діаметрами коліс є 26, 27,5 та 29 дюймів (моделі з найбільшим розміром ще мають назву «найнери»). Окрему категорію становлять фет-байки — з широкими до 4 дюймів покришками, але на них краще катати по снігу чи піску. Торговельні марки та моделі рекламувати не буду, аби хліб у велокрамниць не відбирати. Проте обрану модель слід протестувати після проведення продавцем передпродажної підготовки.
— Окрім велосипеда що потрібно купити комплектом?
— Згідно з вимогами ПДР, обов’язковим компонентом велосипеда мають стати фари, звуковий сигнал та світловідбивачі. Далі варто придбати велозамок, набір інструментів, ремкомплект для камер та одну-дві запасні велокамери. Для особистої безпеки рекомендовано велошолом та велорукавички. А далі — нема обмежень модернізації як велосипеда, так і додатковій закупівлі спорядження. Підбираючи одяг, слід визначитись — або це буде спеціальна велоформа, або пристосований звичайний одяг.
— Коли слід виїжджати на трасу?
— Що є власне «трасою»? Відповідно до ПДР, велорух автобанами чи автомагістралями категорично заборонений. Рух звичайними вулицями доцільний також при дотриманні правил — максимально ближче до правого краю проїзної частини. Слід не забувати, що велосипедист на дорозі — теж водій, але із загрозою максимального травмування при мінімальній небезпеці. Рушати вулицею з посиленим автомобільним рухом слід лише при максимальній впевненості у своїх силах, на технічно справному велосипеді, та лише в тому випадку, коли іншим маршрутом доїхати до кінцевого пункту неможливо. Раджу максимально уникати шаленого авторуху хоча б для збереження здоров’я — подалі від вихлопів автодвигунів.
— Як їздити по тротуарах? Чи законно це?
— На жаль, згідно з вимогами ПДР, їзда тротуарами є незаконною. Проте відсутність велодоріжок змушує велоспільноту свідомо порушувати правила. Але варто не забувати, що пріоритетність на тротуарах мають пішоходи. Тому зменшіть швидкість і не влаштовуйте трюкацтво.
— Чи пристосований Кропивницький для велосипедистів?
— Одразу відповім: «НІ!». На це є дві причини — відсутність політичної волі керівництва міста та совковий менталітет населення міста. Гроші на це є, ділянки також є, намагання велоспільнот та окремих активістів, які надали плани й пропозиції, також у наявності. Залучені навіть столичні фахівці, але... Вирішувати цю проблему буде складно, але її треба вирішувати.
— Де можна навчитись кататися?
— Знову повернемось до початку розмови. Якщо бажання катати обмежується простими прогулянками — є шкільні спортмайданчики та міські парки. Якщо хочеться спортивно-туристичної складової — міські парки, мототраса на 101-му мікрорайоні, лісові масиви нижче обллікарні («Шервуд»), Лісопаркова з гаєм Десантників і далі до «Тюльпану» та Злодійська балка. Шосейний велосипедизм пропонують спортивні секції на вулицях Волкова та Полтавській, а туристичний — обласний центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді, де працює велотуристичний гурток. Центр має 14 сучасних велосипедів різних розмірів та необхідне додаткове спорядження.
— Що буде, коли всі пересядуть на велосипеди?
— Уявити складно, але спробую. Звісно ж, покращиться загальна культура суспільства, чистота повітря та довкілля, збільшиться туристична привабливість окремих населених пунктів та держави в цілому. А головне — нація стане здоровішою, зросте оптимізм. Бо, як не крути (педалі), а за велосипедами — майбутнє.
— Бажаєш щось додати?
— Користуючись нагодою, анонсую Другий чемпіонат області з велосипедного туризму, що триватиме в Кропивницькому 13-14 квітня 2019 року. Участь є безкоштовною, а всі умови — на сайті обласного центру туризму.
Дмитро Семенюк
Нагадаємо: Які перспективи має кропивницький хортинг?